امروز : 27 تیر 1403
معاونت غذا و دارو
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
  • 1396/04/28 - 14:00
  • 66
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
  • /Z7Jh

17عطاری از 35 عطاری فعال در کاشان دارای مجوز هستند



معاون غذا و دارو دانشگاه گفت: 17 عطاری از 35 عطاری فعال در کاشان دارای مجوز از اتاق اصناف هستند.



به گزارش وب دا، دکتر حمیدرضا بنفشه در نشست خبری به مناسبت روز طب سنتی در تاریخ 27/4/96 افزود: عطاری ها فقط محل فروش گیاهان دارویی هستند و حق فروش دارو را ندارند.



وی تصریح کرد: مصرف داروهای گیاهی به‌ صورت خودسرانه می ‌تواند برای افراد جامعه مخاطره ‌آمیز باشد.



معاون غذا و دارو دانشگاه، با تاکید بر اینکه بی ‌خطر بودن داروهای گیاهی به عنوان یک باور غلط بین مردم رواج پیدا کرده است، ادامه داد:این تفکر ناصحیح باید در جامعه اصلاح شود.



دکتر بنفشه یادآور شد: برخلاف تصور عمومی که مصرف گیاهان دارویی را بدون عوارض و خطر می‌ دانند، این نوع از داروها نیز دارای عوارض جانبی است.



به گفته وی، این عوارض، علت های مختلفی مانند مصرف بیش از حد، تداخل با داروهای طب رایج و واکنش ‌های خود به خودی و غیرقابل پیش بینی مانند آلرژی دارد.



وی تصریح کررد: عدم وجود استاندارد قطعی برای محصولات و تولیدات گیاهان دارویی ممکن است منجر به مشکلاتی در کیفیت آن شود.



دکتر بنفشه، تقلب، مواد اولیه نامشخص، جایگزینی یک گیاه به جای گیاه دیگر و مواردی از این دست را از جمله این مشکلات عنوان کرد.



 



***تشکیل تیم مشترک با اتاق اصناف، اداره صنعت، معدن و تجارت و معاون غذا و دارو دانشگاه برای نظارت بر عطاری ها



وی، در ادامه با اشاره به تشکیل تیم مشترک با اتاق اصناف، اداره صنعت، معدن و تجارت و معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان در راستای انجام نظارت، بازرسی و ساماندهی از عطارهای تصریح کرد: از 18 بازرسی انجام شده از عطاری ها، 3 پرونده از لحاظ تخلف محرز و کثرت آن به کمسیون ماده 11 دانشگاه علوم پزشکی کاشان ارجاع شد.



 



وی، مشاوره دارویی و دخالت در درمان، عرضه داروها و فرآورده‌های غیرمجاز و قاچاق، تهیه و عرضه داروهای دست‌ساز، عرضه داروهای مخدر، روانگردان و ترک اعتیاد، عرضه فرآورده‌های چاقی و لاغری، فروش اقلام تاریخ مصرف گذشته، عرضه الکل طبی، عرضه فرآورده‌های تقویت جنسی، قرص های روانگردان و... را از مهم‌ترین مشکلات فعالیت عطاری‌ها برشمرد.



 



*مداخله مراکز بدنسازی، باشگاه‌های ورزشی و آرایشگاه های زنانه در طبابت



عضو هیات علمی دانشگاه، با تاکید بر اینکه ارائه داروهای چاقی و لاغری بحث شایع در عطاری‌ها است، گفت: متاسفانه مراکز بدنسازی، باشگاه‌های ورزشی و آرایشگاه های زنانه از دیگر مراکزی هستند که به صورت خودسرانه با ارائه دروهای مکمل، تقویتی، پوستی و زیبایی به صورت خطرناک و خسارات غیرقابل جبران در امر درمان و سلامت مردم مداخله می کنند.



دکتر بنفشه، ضرورت ساماندهی و نظارت بر بدنسازی، باشگاه‌های ورزشی و آرایشگاه های زنانه را تاکیدکرد و گفت: یک دوره کلاس‌های آموزشی نیز برای صاحبان این مراکز گذاشته‌شد که متاسفانه تعدادی کمی از آنها بدون دقت و توجه به این امر مهم در کلاس‌ها شرکت کردند.



 



کاربرد نامناسب گیاهان دارویی کشنده است



معاون غذا و دارو دانشگاه اظهار داشت: کاربرد نامناسب گیاهان دارویی نیز می‌تواند کشنده باشد.



وی ادامه داد: به عنوان مثال استفاده نابه جا از "جینکو" که باعث بهبود جریان خون می‌شود، ممکن است خونریزی حین جراحی را افزایش دهد.



دکتر بنفشه گفت: مصرف طولانی مدت برخی گیاهان دارویی که در نگاه اول بی‌ضرر به نظر می‌رسند، می‌تواند عوارضی را به دنبال داشته باشد، مثلاً "برگ سنا" که به وفور برای درمان یبوست استفاده می‌شود، اگر بیش از دو هفته مصرف شود، می‌تواند منجر به تنبلی روده، تشدید یبوست و اشکالاتی در روده بزرگ شود.



وی یادآورشد: مصرف دراز مدت ریشه "شیرین بیان" می‌تواند در افراد مستعد، منجر به افزایش فشارخون یا ورم اندام‌ها شود.



 معاون غذا و دارو دانشگاه تصریح کرد: بسیاری از گیاهان معطر مانند آویشن، نعنا، گلپر، رازیانه، زیره سبز، زیره سیاه و دارچین به شکل پودر شده در عطاری‌ها عرضه می‌شوند که اگر مدتی از درو شدن آن‌ها بگذرد، ماده مؤثره و عطر و بوی آنها به سرعت کاهش یافته و اثرات درمانی آنها کاهش می‌یابد.




وی گفت: افزون بر این، ترکیبات روغنی نیز عموماً در معرض هوا اکسید می‌شوند، روغن‌ها، مانند روغن بادام، زیتون، کنجد، سیاه دانه، بابونه، بنفشه و بیشتر روغن‌های دیگری که در عطاری‌ها عرضه می‌شوند، باید در ظروف شیشه‌ای تیره، دور از آفتاب و به صورت سرپر نگهداری شوند.






  • گروه خبری : اخبار معاونت غذا و دارو
  • کد خبر : 37969
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم