امروز : 27 تیر 1403
معاونت غذا و دارو
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
  • 1396/05/15 - 12:34
  • 38
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
  • /ZbJh

کارگاه آموزشی آشنایی با مرکز ثبت و بررسی عوارض ناخواسته داروها برگزار شد




کارگاه آموزشی آشنایی با مرکز ثبت و بررسی عوارض ناخواسته داروها جهت کادر درمانی بیمارستان کارگرنژاد در تاریخ 12/05/96 در محل سالن اجتماعات بیمارستان کارگرنژاد برگزار شد.



دکتر محمدحسین خیاط کاشانی ضمن معرفی مرکز ثبت و بررسی عوارض ناخواسته داروها و تاریخچه تاسیس به اهمیت فعالیت های مرکز، دستورالعمل، آئین نامه و راهنمای ثبت و بررسی ناخواسته داروها اشاره نمودند.



مدیر نظارت بر امور دارو و مواد مخدر  در این کارگاه به بحث در مورد لزوم گزارش بروز عوارض ناخواسته داروها پرداخته و تاکید نمودند که گرچه دارو رکن اصلی درمان در دنیا است و 75 درصد درمانها از طریق آن صورت می‌گیرد، اما فاصله دارو با سم فقط یک قدم بوده، مصرف بی‌رویه آن می‌تواند خطر جدی برای سلامت افراد باشد، بنابراین عوارض آن در برخی مواقع غیر قابل جبران است و می‌تواند حتی مرگ مصرف کننده را به دنبال داشته باشد، هم چنین علاوه بر ضرر جسمی به افراد، سالیانه میلیاردها تومان بابت مصرف نابجای داروها و بروز عوارض دارویی توسط دولت هزینه می‌شود.



دکتر خیاط کاشانی ضمن اعلام این موضوع که متاسفانه به دلیل عدم اطلاع کادر درمانی از اهمیت بررسی و ثبت عوارض ناخواسته داروها و همچنین ترس از عواقب ثبت گزارش، نداشتن وقت، و نگرانی از تبعات قانونی عوارض جانبی مشاهده شده را گزارش نمی کنند. تاکید نمود که این گزارشات محرمانه بوده و هیچ مرجع قانونی به این مدارک دسترسی پیدا نخواهند کرد



همچنین در جلسه مذکور خانم دکتر روحانی،ضمن معرفی سامانه ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت کالا(TTAC) و نیز برچسب اصالت، توضیحاتی را در خصوص امکان بهره گیری و کنترل اقلام دارویی و بهداشتی را ارائه کرد.




  • گروه خبری : اخبار معاونت غذا و دارو
  • کد خبر : 37973
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم