امروز : 27 تیر 1403
معاونت غذا و دارو
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
  • 1395/08/13 - 10:12
  • 24
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /ZZHh

کارگاه آموزشی "انتخاب صحیح کالاهای سلامت محور"

کارگاه آموزشی "انتخاب صحیح کالاهای سلامت محور" ویژه داوطلبین سلامت با همکاری سازمان فرهنگی و ورزشی برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی معاونت غذا و دارو، کارگاه آموزشی "انتخاب صحیح کالاهای سلامت محور" ویژه داوطلبین سلامت در تاریخ 95/08/11 با حضور جمعی از داوطلبان و رابطین سلامت در محل فرهنگ سرای علامه فیض کاشانی با همکاری سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری کاشان برگزار شد.



فریبا سیدی درگفتگو با روابط عمومی بیان کرد: برچسب محصولات در زمان خرید و قبل از مصرف اولین و مهمترین  چیزی است که مصرف کننده می تواندبه وسیله آن با محصول ارتباط برقرار کند.



کارشناس ارشد صنایع غذایی گفت: اطلاعات روی لیبل ها باید به گونه ای باشند که از گمراه شدن مصرف کننده جلوگیری و در حد امکان به اطلاعات تغذیه ای فرد کمک نموده و  امکان تجزیه و تحلیل و انتخاب سالمتر با توجه به شرایط جسمی و توانائی شخصی خود را داشته باشد



وی افزود: برای این منظور نشانگرهای رنگی تغذیه ای جهت درج روی برچسب محصولات خوراکی  که در سطح عرضه قرار دارند تدوین شده است تا با افزایش آگاهی مصرف کنندگان و اصلاح الگوی مصرف در ارتقاء سلامت جامعه گام های موثری برداشته شود.



سیدی اظهار داشت: نشانگرهای راهنمای تغذیه ای شامل  شاخص های مربوط به انرژی، قند، چربی، نمک، اسیدهای چرب ترانس (شاخصهای مهم سلامتی) است و به معنای توصیه به مصرف زیاد و یا برعکس ممنوعیت نبوده و فقط به منظور اصلاح الگوی مصرف طراحی شده اند و محصولات خوراکی عرضه شده باید مطابق ضوابط و قوانین سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تولید و دارای پروانه ساخت معتبر باشند. در این نشانگر رنگ ها، نمادی از میزان چربی، اسیدهای چرب اشباع، قند و نمک  می باشد که بر مبنای معیارهای دولتی: قرمز (بالا) نارنجی (متوسط) و سبز (پائین) را مشخص می کند.



مهندس زینب نراقی در کارگاه آموزشی آشنایی با برچسب اصالت کالاهای سلامت محور گفت:به دلیل استفاده شرکت های فاقد مجوز بهداشتی از مواد اولیه نامرغوب و حمل و نقل فرآورده های تولیدی در شرایط نامناسب، به استفاده از اقلام سلامت محور دارای برچسب تاکید می گردد.



کارشناس ارشد صنایع غذایی در ادامه افزود، شهروندان صرفاً نباید به وجود این برچسب اکتفا نموده و حتما باید اصالت برچسب را از راههایی نظیر ارسال پیام کوتاه و سامانه تلفن گویا کنترل نمایند. 



در خاتمه مهندس نراقی مخاطبین را با برچسب اصالت کالاهای سلامت محور آشنا کرد و راه هایی را که می توان از اصل بودن فرآورده خریداری شده اطمینان حاصل کرد را بیان کرد.



 





کالاهای سلامت محور


  • گروه خبری : اخبار معاونت غذا و دارو
  • کد خبر : 37905
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم