امروز : 28 تیر 1403
معاونت غذا و دارو
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
  • 1392/06/03 - 14:17
  • 44
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /ZfTh

هنگام مشاهده علایم بیماری از خوددرمانی بپرهیزید

از هرگونه خوددرمانی هنگام مشاهده علایم بیماری خودداری کرده و مراجعه به موقع به پزشک داشته باشید.



به گزارش وب دا؛ رییس مرکز تحقیقات سرطان علوم‌پزشکی مشهد با بیان این که «در جامعه ایرانی با دو مشکل اساسی در رابطه با بیماری‌های خاص مانند سرطان مواجه هستیم»، تصریح کرد: متأسفانه در اغلب موارد مردم حتی علامت خطر بیماری را هم جدی نمی‌گیرند و دست به خوددرمانی می‌زنند غافل از این که بیماری مانند سرطان زمانی علامت‌دار می‌شود که به مرحله پیشرفته رسیده است.



 



دکتر رهام سالک با تأکید بر این که «خوددرمانی با آموزش و اطلاع‌رسانی باید از فرهنگ عامه ما حذف شود»، گفت: نکته مهم دیگر وجود مشاوران حاذق پزشکی است که باید مسوولان تلاش کنند در قالب اجرای برنامه پزشک خانواده، این امکان را هر چه بهتر و سریعتر در اختیار مردم قرار دهند تا بتوانند در صورت بروز علائم بیماری، به راحت‌ترین شکل با پزشک مشورت کنند.



وی خاطرنشان کرد: جالب است بدانید که شواهد بیانگر آنست که شهرنشینان کمتر به علایم و نشانه‌های بیماری توجه می‌کنند اما افراد روستایی نسبت به شرایط سلامتی خودشان حساس‌تر بوده و بطور حتم به پزشک مراجعه می‌کنند.



 



شیوع بالای سرطان مری در کشور جای خود را به سرطان معده داده است



دکتر سالک با اشاره به این که «طی دهه گذشته، شیوع بالای سرطان مری در کشور جای خود را به سرطان معده داده است»، اظهار کرد: سرطان مری ارتباط نزدیکی با مشکلات فرهنگی تغذیه‌ای و فقر غذایی بیماران داشت اما به تدریج با تغییر الگوهای تغذیه‌ای و سبک زندگی مردم و گرایش به فست‌فودها و گوشت‌های فراوری‌شده سرطان معده بیشترین شیوع را در میان زنان و مردان ایرانی دارد.



رییس مرکز تحقیقات سرطان علوم‌پزشکی مشهد همچنین درباره سرطان‌زایی امواج الکترومغناطیسی و مخابراتی و ماکرویو، تصریح کرد: 25 سال است که تمام مراکز تحقیقاتی دنیا بر روی این مسأله تحقیق می‌کنند اما هنوز نتیجه قطعی برای خطرات این امواج و احتمال سرطان‌زایی آنها ارایه نشده و همه چیز تنها در حد هشدار است.



وی با اشاره به برخی اظهار نظرها درباره سرطان‌زایی امواج الکترومغناطیس،خاطرنشان کرد: با اگر و مگر نمی‌توان کار بی‌نقص و سازمان یافته‌ای انجام داد و این موضوع غیرقابل انکار است که انتخاب و نوع تحقیقات پزشکی در کشورهای جهان سوم و در حال توسعه بدلیل کمبود منابع تابع شرایط خاصی است.



به گفته دکتر سالک، در سال 2001، سازمان بهداشت جهانی خطاب به جهان سوم اظهار کرد که منابع خود را برای تحقیقات تلف نکنید چون می‌توانند در جاهای ارزشمندتری هزینه کنید. بگذارید تحقیقات را کشورهای ثروتمندتر که منابع مالی کافی دارند، انجام دهند.



منبع خبر : پایگاه خبری وزارت بهداشت



  • گروه خبری : اخبار دارو
  • کد خبر : 37407
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم