امروز : 27 تیر 1403
معاونت غذا و دارو
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
  • 1394/06/15 - 10:25
  • 49
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
  • /ZzEh

دوره آموزشی آشنایی با نشانگرهای رنگی برگزار شد

دوره آموزشی " آشنایی با نشانگرهای رنگی تغذیه ای " با حضور کلیه مسئولین فنی واحدهای تولیدی و کارشناسان اداره نظارت بر مواد غذایی و آزمایشگاه کنترل غذا با تدریس سرکار خانم فریبا سیدی (کارشناس ارشد صنایع غذایی) برگزار گردید.



فریبا سیدی کارشناس ارشد صنایع غذایی در گفتگو با روابط عمومی معاونت ضمن اعلام این خبر بیان کرد: برچسب محصولات در زمان خرید و قبل از مصرف اولین و مهمترین چیزی است که مصرف کننده می تواندبه وسیله آن با محصول ارتباط برقرار کند.



 



اطلاعات روی لیبل ها باید به گونه ای باشند که از گمراه شدن مصرف کننده جلوگیری و در حد امکان به اطلاعات تغذیه ای فرد کمک نموده و  امکان تجزیه و تحلیل و انتخاب سالمتر با توجه به شرایط جسمی و توانائی شخصی خود را داشته باشد وی افزود: برای این منظور نشانگرهای رنگی تغذیه ای جهت درج روی برچسب محصولات خوراکی  که در سطح عرضه قرار دارند تدوین شده است تا با افزایش آگاهی مصرف کنندگان و اصلاح الگوی مصرف در ارتقاء سلامت جامعه گام های موثری برداشته شود.



وی اظهار داشت: محصولات خوراکی عرضه شده باید مطابق ضوابط و قوانین سازمان غذا و دارو، تولید و دارای پروانه ساخت معتبر باشند.



نشانگرهای راهنمای تغذیه ای شامل  شاخص های مربوط به انرژی ، قند، چربی کل ، نمک ، اسیدهای چرب ترانس ( شاخصهای مهم سلامتی) است و به معنای توصیه به مصرف زیاد و یا برعکس ممنوعیت نبوده و فقط به منظور اصلاح الگوی مصرف طراحی شده اند.



سیدی خاطر نشان کرد: محصولات خوراکی عرضه شده باید مطابق ضوابط و قوانین سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تولید و دارای پروانه ساخت معتبر باشند. در این نشانگر رنگ ها، نمادی از میزان چربی، اسیدهای چرب اشباع، قند و نمک می باشد که بر مبنای معیارهای دولتی: قرمز (بالا) زرد (متوسط) و سبز (پائین)  را مشخص می کند.



لازم به ذکراست  مقرر گردیده است تا پایان سال 94 هیچ محصول غذائی و آشامیدنی که ملزم به درج نشانگر رنگی تغذیه ای است مجاز به عرضه در بازار بدون نشانگر رنگی تغذیه ای نباشد و در همین راستا تعدادی از کارخانجات اقدام به درج این نشانگر یرروی لیبل محصولات خود نموده اند.





  • گروه خبری : اخبار معاونت غذا و دارو
  • کد خبر : 37768
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم