امروز : 28 تیر 1403
معاونت غذا و دارو
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
  • 1390/09/19 - 10:13
  • 36
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
  • /ZzCh

دستورالعمل های جدید غذایی

درج عبارات " بدون مواد نگهدارنده و رنگ مصنوعی " - طرح برچسب کیسه های آرد غنی شده با آهن - اطلاعیه عدم استفاده از منو سدیم گلوتامات - اطلاعیه حد مجاز ملامین در شیر - اطلاعیه درمورد کمبود ید در دانش آموزان - اطلاعیه در خصوص فرآورده های اسیدی اطلاعیه ظروف یکبار مصرف



درج عبارات " بدون مواد نگهدارنده و رنگ مصنوعی "



معاونت / مدیریت غذا ودارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی .....................



 



با سلام و احترام



با توجه به درج عبارات " بدون مواد نگهدارنده و رنگ مصنوعی " در بر چسب برخی از انواع آبمیوه ، نکتار و نوشیدنی میوه ای بدون گاز ، بدینوسیله به اطلاع می رساند با توجه به اینکه افزودن نگهدارنده و رنگ مصنوعی در این فرآورده غیر مجاز می باشد قید عبارات مذکور در بر چسب مورد تائید نبوده و در این خصوص می بایست اقدامات قانونی لازم صورت پذیرد .



 



دکتر هدایت حسینی



مدیر کل نظارت بر مواد غذایی ، آشامیدنی ، آرایشی و بهداشتی



 







طرح برچسب کیسه های آرد غنی شده با آهن



معاونت  / مدیریت غذا ودارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی .....................



با سلام



احتراماً، درخصوص طرح برچسب کیسه های آرد غنی شده با آهن و اسید فولیک ، خواهشمند است دستور فرمایید علاوه بر رعایت مفاد ماده 11قانون مواد خوراکی – آشامیدنی برروی طرح برچسب عنوان "آرد سبوس گرفته (یا ستاره ) غنی شده با آهن واسید فولیک " به صورت شفاف ، خوانا و غیر قابل پاک شدن و بطور کامل درج شود و این اداره کل را از اقدامات بعمل آمده مطلع فرمائید .             



                                        



دکتر هدایت حسینی



مدیرکل نظارت برمواد غذایی ، آشامیدنی ،آرایشی و بهداشتی




 






اطلاعیه عدم استفاده از منو سدیم گلوتامات



معاونت / مدیریت غذا ودارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ..........



باسلام و احترام  



  با توجه به  آنکه اخیراً مشاهده گردیده است که درتولید فرآورده های گوشتی از  مونو سدیم گلوتاماتبه صورت مستقیم یا مخلوط با سایر مواد عمل آوری و یا طعم دهنده ها استفاده می شود ، به اطلاع می رساند بر اساس استانداردهای ملی مربوط به فرآورده های گوشتی استفاده از مواد مذکور مجاز نمی باشد. خواهشمند است در بازدیدهای ادواری که از واحد تولید کننده فرآورده های گوشتی به عمل می آید این موضوع بدقت مورد بررسی قرار گیرد و با واحدهای متخلف برابر قانون رفتار شود و گزارش موارد تخلف و اقدامات قانونی بعمل آمده را به این اداره کل اعلام فرمائید .



 



دکتر هدایت حسینی




مدیر کل نظارت بر مواد غذایی ، آشامیدنی ، آرایشی و بهداشتی






اطلاعیه حد مجاز ملامین در شیر



معاونت / مدیریت غذا ودارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سراسر کشور



سازمان منطقه آزاد تجاری – صنعتی قشم – کیش و چابهار



باسلام و احترام  



 با توجه به بررسی های صورت گرفته و بر اساس آ خرین منابع علمی معتبر حداکثر مقدار مجاز ملامین در فرآروده های غذایی حاوی شیر و یا مشتقات آن ( به استثناء شیر خشک اطفال ) mg/kg  5/2 اعلام می گرددو همچنین در خصوص کلیه مواد غذایی وارداتی حاوی شیر و یا مشتقات آن از کشورهای جنوب شرقی آسیا با توجه به ارزیابی خطر بعمل آمده ارائه گواهی آنالیز مقدار ملامین موجود در فرآروده های مذکور انداره گیری شده توسط یک آزمایشگاه معتبر بین المللی دارای ISO 17025  و مقایسه آن با حد مجاز اعلام شده الزامی است .



لازم به توضیح است مطابق بخشنامه شماره 9811/7/1/د مورخ 3/7/87 همچنان واردات شیر خشک و سایر

 فرآورده های حاوی شیر و یا بر پایه شیر از کشور چین ممنوع می باشد .



 



دکتر هدایت حسینی




مدیر کل نظارت بر مواد غذایی ، آشامیدنی ، آرایشی و بهداشتی



 






اطلاعیه در خصوص فرآورده های اسیدی



معاونت محترم  غذا   و  دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ................



 



باسلام و احترام  



  پیرو جلسه کارشناسی این اداره کل با کارشناسان موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی و جمعی از نمایندگان معاونت غذا ودارو دانشگاه علوم پزشکی در خصوص تجدید نظر استاندارد ملی ایران به شماره 2326 به اطلاع می رساند ازاین تاریخ در فرآورده های اسیدی چنانچه پس از گرمخانه گذاری ظروف ، در وضعیت ظاهری آنها ، PH، مشاهده مستقیم میکروسکوپی و وضع ظاهری محتویات این ظروف هیچ گونه ویژگی غیر طبیعی از نظر رشد میکروارگانیسم ها مشاهده نگردد ، کشت برروی محیط DTBبرای غنی کردن و APTدر مرحله جدا سازی کاربرد نداشته و از محیط های دیگر ذکر شده در آن استاندارد استفاده شود و بقیه مراحل کشت تا تجدید نظر استاندارد ملی ایران به شماره 2326 مطابق استاندارد یاد شده بایستی انجام گیرد  .



 



دکتر محمد رضا شانه ساز




معاون غذا و دارو






اطلاعیه ظروف یکبار مصرف



به: سازمان بازرگانی استان اصفهان



از  : مرکز بهداشت استان اصفهان



موضوع : ظروف یکبار مصرف



 



با سلام و احترام



      به استناد ماده 7 از قانون مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی و آئین نامه اجرایی آن کارخانجات تولید کننده ظروف یکبار مصرف هم بایستی پروانه های بهداشتی را از وزارت بهداشت اخذ نمایند. از این رو تولید و عرضه ظروف یکبار مصرفی که فاقد پروانه های بهداشتی (پروانه ساخت) از وزارت بهداشت می باشند غیرمجاز بوده و عرضه آنها توسط مراکز پخش بصورت عمده و یا خرده فروشی ممنوع می باشد. لذا خواهشمند است دستور فرمائید بطریق مقتضی به واحدهای عرضه کننده ظروف یکبار مصرف در استان اصفهان ابلاغ فرمایند که این واحدها فقط مجاز به فروش ظروف دارای پروانه ساخت از وزارت بهداشت می باشند و کنترل و نظارت این واحدها توسط مراجع ذیصلاح از جمله بازرسین محترم آن سازمان و یا اتحادیه صنفی نیز بطور مستمر صورت پذیرد.



 



دکتر کمال حیدری




معاون بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت استان



 






اطلاعیه درمورد کمبود ید در دانش آموزان



 



 جناب آقای دکتر حسن کرانی



مشاور محترم وزیر و مدیر کل دفتر وزارتی



 



سلام علیکم



     بازگشت به نامه شماره 203812  مورخ 9/6/87  درخصوص کمبود ید در دانش آموزان در سال های اخیر موراد ذیل را به استحضار می رساند :



1-    پروانه های ساخت نمک واحدهای تولیدی و یا بسته بندی برای مصارف خانوار و مراکز عمومی مانند رستوران ها، هتل ها، اغذیه فروشی ها ، پادگان ها و .... تحت عنوان نمک ید دار صادر می شود و برای واحدها و مراکز فوق پروانه ساخت نمک بدون ید صادر نمی شود یادآوری می نماید تا کنون 95 پروانه ساخت نمک ید دار صادر شده است.



2-    از سال 1381 پروانه های ساخت واحدهای نمک کوبی تمدید نشده است و کلیه واحدهای مذکور ملزم می باشند تا نمک تصفیه ید دار و یا نمک شستشو ید دار با خلوص حداقل 2/99 درصد را پس از اخذ پروانه ساخت تولید و یا بسته بندی نمایند بنابراین لازم است در مصرف سرانه نمک دانش آموزان به این موضوع مهم توجه شود.



3-       در برنامه پایش ید با واحدهایی که میزان ید کمتر و یا بیشتر از حد مجاز باشد برخورد قانونی بعمل می آید.



در خاتمه یادآوری می نماید طی رونوشت این نامه مراتب بمنظور اعمال کنترل های مستمر به معاونت محترم غذا و دارو دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ارسال خواهد شد. ضمناً پیوست نامه ناخوانا می باشد.



 



دکتر هدایت حسینی




مدیر کل نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی



 





 




 



  • گروه خبری : اخبار معاونت غذا و دارو
  • کد خبر : 37027
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم