امروز : 28 تیر 1403
معاونت غذا و دارو
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
  • 1392/05/28 - 10:20
  • 32
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
  • /Z7Th

خطر ابتلا به سرطان با مصرف بی رویه داروهای گیاهی

بعضی از عناصر موجود در داروهای گیاهی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند


سازمان غذا و داروی چین هشدار داد که بعضی ازعناصر موجود در داروهای گیاهی خطرابتلا به سرطان را افزایش می دهند.



به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه ساینس، چینی ها بسیار زیاد از داروهای گیاهی استفاده می کنند و استفاده از آنها آن قدر در میان مردم رواج دارد که داروهای گیاهی فرآوری نشده در کنار داروهای شیمیایی در داروخانه ها به فروش می رسد.

اما نتایج تحقیقات محققان چینی نشان می دهد برخی عناصر موجود در این گیاهان می تواند به اندازه سیگار کشیدن خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

آریستولوژیک اسید از جمله این عناصر است که در گیاهان پر برگ همچون درختان مو (انگور) یافت می شود. قرن ها این ماده در طب سنتی چین و پیش از آن در یونان باستان برای درمان آرتروز و سهولت در زایمان مورد استفاده قرار می گرفته است. امروزه از آن برای کاهش وزن ، درمان برخی از بیماری های زنان ورفع روماتیسم استفاده می شود .

هشدار اولیه در مورد این دارو در سال ۱۹۹۰ از سوی محققان ارایه شد. در این سال ده ها زن بلژیکی که برای کاهش وزن خود از این ماده استفاده کرده بودند به نارسایی شدید کلیه مبتلا شدند.



آژانس بین المللی تحقیقات سرطان این ماده را در دسته یک داروهای سرطان زا قرار داده است و این به این معناست که شواهد کافی از مصرف این ماده در بروز سرطان در انسان مشاهده شده است.

همچنین دانشمندان سنگاپوری می گویند که ارتباط این دارو با سرطان های دستگاه ادراری به اثبات رسیده است.

تاثیرات این ماده در بروز سرطان در مقاله ای که در نشریه Science Translational Medicine به چاپ رسیده ، ارایه شده است.

محققان در حال حاضر مکانیسم تاثیر این ماده و داروهای تهیه شده از آن بر روی ژن P۵۳ که عامل سرطان است شناسایی کرده اند .این در حالی است که این داروها کماکان در دسترس پزشکان طب سنتی چینی قرار دارد و به صورت اینترنتی می توان آن را به سراسر دنیا فرستاد.

محققان توصیه کردند که بیماران تا حد امکان ازداروهای گیاهی بدون تجویز پزشک متخصصاستفاده نکنند .



منبع خبر : خبرگزاری ایرنا


  • گروه خبری : اخبار دارو
  • کد خبر : 37399
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم