امروز : 28 تیر 1403
معاونت غذا و دارو
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
  • 1392/01/05 - 09:18
  • 40
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /ZCRh

به منظور پیشگیری از ابتلا به فشار خون ، ایام عید از مصرف آجیل های شور بپرهیزید

نمک موجود در آجیل و مصرف مواد غذایی پرچرب و نمکین موجب افزایش فشار خون می شود



به گزارش خبرنگار وب دا، دکتر احمدرضا درستی متخصص تغذیه با بیان این مطلب گفت: با توجه به شروع سال نو و دید و بازدیدها، بهتر است تا جایی که ممکن است غذاهای چرب، شیرین، نمکی، نوشابه های گازدار، تنقلات کم ارزش تغذیه ای و آجیل کمتر میل شود تا علاوه بر جلوگیری از ابتلا به دل درد و اسهال و عوارض مشابه، مواد مغذی مورد نیاز بدن نیز به اندازه کافی دریافت شوند.



وی تاکید کرد: همانگونه که واضح و روشن است، نمک زیاد موجود در غذا و در برخی تنقلات مانند آجیل، زمینه ایجاد پرفشاری خون و بیماری های قلبی-عروقی را فراهم می سازد و در کسانی که اندک آمادگی داشته باشند، لطمات جدی و فوری نیز ممکن است در آنها ظاهر شوند.



این متخصص تغذیه در مورد ارزش غذایی مغز دانه ها با توجه به مصرف بالای آن درروزهای نخست سال نو گفت: مغزدانه ها از ارزش تغذیه ای بالایی برخوردارند؛ با این حال، آجیل ها عموما در هرم غذایی علم تغذیه جزو گروه غذاهای متفرقه قرارمی گیرند که توصیه می شود در مصرف آنها صرفه جویی شود. در واقع، بدلیل بالا بودن چربی موجود در مغزدانه ها، مقدار انرژی تولیدی آنها در بدن نیز زیاد است؛ به گونه ای که هر صدگرم مغزدانه بین 300 تا 600 کیلوکالری انرژی تولید می کند. درهرحال مصرف مقدار کمی از این مواد (در حد توصیه متخصص تغذیه برای افراد مختلف با توجه به وضعیت فیزیولوژیک آنها)، به سلامت کمک کرده ولی مصرف بیش از اندازه آنها به هیچوجه قابل توصیه نیست.



عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران همچنین درخصوص مصرف میوه گفت: مصرف میوه فراوان نه تنها ارزش غذایی بالایی ندارد، بلکه ویتامین های آن از راه ادرار دفع شده و قند آنها در بدن به چربی تبدیل می شود.



این استاد دانشگاه در مورد مقدار غذای مصرفی توصیه کرد: به هنگام صرف غذا، مقدار مناسب برنج (و نه فراوان)، مقداری خورشت (از قسمت هایی که چربی کمتری دارند) و یا ترجیحا کباب در بشقاب خود قرار داده و بخشی از ظرفیت بشقاب را نیز به سالاد (کم سس) و سبزیجات اختصاص دهید. مصرف تکه ای نان و یک پیاله ماست مکمل غذای شما خواهد بود.



دکتر درستی درخاتمه گفت: از نشستن طولانی مدت و تماشای طولانی تلویزیون و انجام بازی های کامپیوتری احتراز کرده و فعالیت بدنی مناسبی را نیز برای خود در نظر بگیرید. قرار گذاشتن در پارک ها و محل های تفریحی و صرف غذای کافی (و نه بیش از نیاز) در این گونه محل ها اگر با مقداری پیاده روی همراه باشد، بهترین روش دید و بازدید خواهد بود.



  • گروه خبری : اخبار معاونت غذا و دارو
  • کد خبر : 37314
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم