امروز : 27 تیر 1403
معاونت غذا و دارو
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
  • 1393/08/03 - 08:21
  • 45
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
  • /ZdXh

به مناسبت هفته پیشگیری از مسمومیت ها

شایع ترین علت مسمومیت در کاشان مسمومیت با دارو است



مدیر نظارت بر دارو و مواد مخدر دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: شایع ترین علت مسمومیت در کاشان مسمومیت با دارو است.



 



به گزاش وب دا، دکتر محمد حسین خیاط کاشانی، به مناسبت هفته پیشگیری از مسمومیت ها (یکم تا هفتم آبانماه 1393)، با اشاره به اینکه مقادیر بالای برخی از داروهای به ظاهر کم خطر، می توانند برای فرد خصوصاً کودکان و افراد مسن کشنده باشد، افزود: هفتاد درصد از مسمومیت های ارجاع شده به مراکز اطلاع رسانی داروها و سموم کشور، مسمومیت های دارویی می باشد.



 



وی تصریح کرد: با مصرف خودسرانه داروها بدون تجویز پزشک، سلامت خود را به خطر نیندازید. برای مثال مصرف خودسرانه و بیش از مقادیر درمانی داروی استامینوفن جهت درمان درد و تب ، منجر به صدمات کبدی خواهد شد. 



 



داروها را دور از دسترس کودکان نگه دارید و با مشورت پزشک مصرف کنید



 



دکتر خیاط کاشانی یادآورشد: برای کاهش تب در کودکان، داروی استامینوفن را بر اساس وزن و سن کودک و با مشورت پزشک و داروساز به کودک بدهید. مقادیر بیش از حد درمانی استامینوفن می تواند ایجاد مسمومیت نماید.



 



وی، با بیان اینکه از قرار دادن دارو در کیف دستی پرهیز کنید تا مانع مصرف دارو توسط کودکان شوید، ادامه داد: داروهای خود را مقابل چشم کودکان نخورید، چرا که کودکان از رفتار بزرگسالان تقلید کرده و ممکن است دور از چشم والدین داروها را مصرف کنند.



 



مدیر نظارت بر دارو و مواد مخدر دانشگاه تاکید کرد: داروهای بیماران افسرده و یا بیمارانی که تعادل رفتاری ندارند و یا افرادی که سابقه اقدام به خودکشی دارند را دور از دسترس شان قرار دهید و مراقبت دقیقی در خصوص میزان داروی مصرفی آنان به عمل آورید.



 



دکتر خیاط کاشانی، با اشاره به اینکه داروها خصوصاً داروهای خوش طعم مخصوص کودکان را از دسترس دور نگه دارید، گفت: ممکن است با استفاده از غفلت شما، کودک اقدام به مصرف دارو نماید. به او تفهیم کنید که این دارو است و از کلماتی مثل آبنبات، شکلات و ... هنگام خوراندن دارو استفاده نکنید.



 



وی گفت: متاسفانه سالانه تعدادی از کودکان کشورمان به دلیل مصرف ناخواسته شربت متادون که در شیشه داروهای دیگری نگهداری می شود به کام مرگ می روند.



 



نظارت بر مصرف داروها به خصوص توسط افراد مسن و کسانیکه اقدام به خودکشی کردند



 



وی، به نظارت بر مصرف داروی افراد مسن خانواده به دلایل مصرف داروی اشتباه یا تکراری، تشابه ظاهری شکل داروها، ابتلا به فراموشی، عدم اطلاع از نام داروها، بی سوادی یا کم سوادی و یا خوانا نبودن مقادیر مصرفی دارو مندرج روی جعبه دارویی تاکید کرد.



 



 دکتر خیاط کاشانی اظهار داشت: یادداشت کردن دفعات مصرف دارو و یا قرار دادن قرص ها در داخل جعبه های مخصوص تقسیم بندی شده (برحسب صبح، ظهر و شب) بهترین راه پیشگیری از خوردن دوز تکراری دارو می باشد.



 



وی، با بیان اینکه مصرف مقادیر بالای بسیاری از داروها در اقدام به خودکشی، ممکن است در ابتدا علامت و نشانه خاصی نداشته باشد ولی وضعیت فرد مسموم به طور ناگهانی وخیم می شود، اذعان داشت: بروز مسمومیت توسط برخی از داروها هرچند ممکن است منجر به مرگ نشود ولی مقادیر بالای این داروها می توانند منجر به صدمات دائمی کبد و کلیه فرد مسموم گردد.



 



توصیه در خصوص میزان مصرف دارو و  کمک رسانی به افرادی که دچار مسمومیت دارویی شدند



 



مدیر نظارت بر دارو و مواد مخدر دانشگاه علوم پزشکی کاشان توصیه کرد: داروها را مطابق با توصیه پزشک یا داروساز و نه بیشتر و کمتر از آن مصرف کنید چرا که با مصرف چند برابر مقادیر درمانی داروها به طور خودسرانه، نه تنها روند درمان شما سریعتر نمی شود بلکه دچار عوارض سوء و یا مسمومیت با داروها خواهید شد.



 



 وی افزود: در برخورد با فرد مسموم غیر هوشیار که در کنارش بسته های داروی خورده شده وجود دارد، ضمن حفظ خونسردی خود و عدم القاء استفراغ در این فرد، بسته های دارویی را همراه بیمار به بیمارستان ببرید و در صورت هوشیاری فرد مسموم، نام دارو یا داروهای مصرفی و تعداد هر یک از آنها را از وی بپرسید و به کادر درمانی اطلاع دهید.



گفتنی است یکم تا هفتم آبان ماه سال جاری هفته پیشگیری از مسمومیت ها است و شعار روز اول آن "پیشگیری از مسمومیت ناشی از داروها" نامگذاری شده است.



منبع خبر : و ب د ا



  • گروه خبری : اخبار دارو
  • کد خبر : 37633
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم