امروز : 28 تیر 1403
معاونت غذا و دارو
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
  • 1391/04/26 - 06:25
  • 23
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
  • /ZmPh

به دلیل همزمان شدن ماه رمضان با روزهای تابستان؛ داشتن برنامه تغذیه ای برای روزه داری ضروری است

در سال جاری به دلیل همزمان شدن ماه مبارک رمضان با روزهای گرم و طولانی تابستان و روزه بودن روزه داران به مدت 16 ساعت، داشتن برنامه بهداشتی و تغذیه ای مناسب امری ضروری است.



کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت وگو با خبرنگار وب دا، ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: افراد باید قبل از آغاز ماه مبارک رمضان،‌ در مورد شرایط فردی و تاثیرات روزه بر سلامتی با پزشک خود مشورت کنند و برنامه ریزی مناسبی برای غذا و خواب داشته باشند و حتی الامکان سعی کنند که برنامه غذایی جدید به گونه ای باشد که منجر به افزایش وزن نشود.



دکتر فروزان صالحی افزود: سحری یکی از وعده های غذایی اصلی در ماه مبارک رمضان است و بسیاری از پزشکان و متخصصان تاکید ویژه ای بر خوردن سحری دارند و برای این وعده غذایی بهتر است غذاهای حاوی کربو هیدرات های پیچیده، میوه، سبزیجات و آب کافی مصرف شود زیرا کربوهیدرات های پیچیده دیرهضم هستند بنابراین  احساس گرسنگی کمتری در طول روز ایجاد می شود که شامل برنج، مرغ، ماهی، سویا،‌ گوشت، تخم مرغ، میوه تازه و سبزیجات می شوند.



وی تصریح کرد: افراد باید از مصرف غذاهای سرخ شده، چرب، ادویه دار و حاوی قند بالا خودداری کرده و در هنگام سحر از خوردن مواد غذایی در حجم بالا بپرهیزند همچنین از نوشیدن چای زیاد اجتناب کنند، زیرا کافئین موجود در چای، باعث دفع مقادیر زیادی آب و نمک های معدنی مورد نیاز بدن می  شود.



به گفته این متخصص تغذیه، بهتر است در طول سحر آب کافی نوشیده که نوشیدن دو لیوان آب توصیه می شود و از خوردن نمک، فلفل و ترشی جات خودداری کنند.



دکتر صالحی خاطرنشان کرد: خوردن چند خرما و یا کشمش و مقداری عسل در انتهای سحر بسیار مناسب است و پس از خوردن سحری نخ دندان و مسواک زدن را فراموش نکنند همچنین برای خوشبو ماندن دهان، قسمت داخلی لب ها، سقف دهان و زبان را نیز مسواک کنید.



منبع خبر:پایگاه اطلاع رسانی وب دا



  • گروه خبری : اخبار معاونت غذا و دارو
  • کد خبر : 37185
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم