امروز : 27 تیر 1403
معاونت غذا و دارو
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
  • 1396/08/16 - 09:19
  • 22
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /ZuJh

برگزاری کنفرانس علمی یک روزه با عنوان " ارائه خدمات دارویی در بیماران بستری و سرپایی" ویژه داروسازان



 کنفرانس یک روزه با عنوان  " ارائه خدمات دارویی در بیماران بستری و سرپایی"  با حضور داروسازان محترم شهرستان کاشان و آران و بیدگل در سالن آمفی تئاتر دانشکده دنداپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در تاریخ 11/8/96 برگزار شد.



در این جلسه که به منظور افزایش سطح آگاهی داروسازان از مبحث مراقبت دارویی (Pharmaceutical Care) برگزار گردید.



دکتر محمد حسین خیاط کاشانی، مدیر امور دارو و مخدر معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان، با بیان اهمیت بحث مراقبت دارویی و جایگاه آن در سطح جهانی عنوان داشت: هم اکنون در سیستم های پیشرو سلامت، نقش یک داروساز فراتر از بحث تهیه و توزیع دارو بوده و دارای سهم اساسی در پروسه درمان بیماران می باشد.



دکتر خیاط کاشانی گفت: با پیشرفت خدمات پزشکی و توزیع دارو و مطرح شدن مفاهیمی مانند حاکمیت بالینی، نگاه به داروسازی بیمارستانی در کشور بسیار تغییر یافته است و لزوم بهینه کردن مدیریت خدمات مربوط به دارو به شدت احساس می شود. مهمترین این تغییرات، مطرح شدن مفهوم مراقبت های دارویی است که منجر به تحول نگاه به داروسازی بیمارستانی از توزیع دارو، به دانش مرتبط با تمامی خدمات مربوط به دارو شده است.



وی اظهار داشت شرکت کلیه داروسازان در این برنامه آموزشی طبق برنامه عملیاتی سازمان غذا و دارو الزامی بوده و تا پایان سال جاری پنج دوره دیگر برگزار خواهد شد.



در ادامه دکتر فاطمه روحانی  به معرفی و تشریح نقش مرکز عوارض ناخواسته دارویی در بهبود سطح ارائه خدمات پزشکی پرداخت و ضمن بیان اهمیت ارسال گزارشات ADRو اشتباهات دارو پزشکی در کاهش بروز این موارد، دستورالعمل های مرتبط را در این زمینه اعلام نمود.



 در ادامه شرکت کنندگان با نحوه عملکرد مراکز  ADRو ارسال گزارش ها از طریق کارت های زرد ، ارسال گزارشات بصورت آنلاین و از طریق سایت ADR.TTAC.IR  و یا از طریق نصب اپلیکیشن تی تک IRFDAبر روی گوشی همراه آشنا و نسبت به وظایف مسئولین ADRدر بیمارستان  مطالبی ارائه نمودند در این کارگاه همچنین، به اطلاعیه های صادر شده از سوی مرکز ملی ثبت و بررسی عوارض ناخواسته دارویی پرداخته شد.



همچنین در جلسه مذکور خانم دکتر روحانی،ضمن معرفی سامانه ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت کالا(TTAC) و نیز برچسب اصالت، توضیحاتی را در خصوص امکان بهره گیری و کنترل اقلام دارویی و بهداشتی را ارائه کرد.



 













  • گروه خبری : اخبار معاونت غذا و دارو
  • کد خبر : 37991
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم