امروز : 27 مرداد 1403
معاونت غذا و دارو
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
  • 1390/08/04 - 14:19
  • 28
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
  • /Z9Ch

اولین گردهمایی نحوه پیگیری و مبارزه با قاچاق و تقلب

اولین گردهمایی نحوه پیگیری و مبارزه با قاچاق و تقلب دارو، غذا، فرآورده های آرایشی و بهداشتی و اولین دوره آموزشی ضابطین خاص سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در هتل لاله تهران در حال برگزاری می باشد.



این کارگاه 5 روزه به همت سازمان غذا و دارو از تاریخ 1/8/90 لغایت 5/8/90 در هتل لاله تهران و باحضور مدیران و کارشناسان سازمان غذا و دارو، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و معاونت های غذا و داروی سراسرکشور برگزاری می گردد و در پایان دوره به شرکت کنندگان گواهینامه اعطا می گردد.



در مراسم افتتاحیه آقایان دکتر شیبانی ریاست محترم سازمان غذا و دارو، دکتر حسینی معاون محترم ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، توحیدی نافع معاون دادستان تهران و سرپرست دادسرای ۱۹ ویژه جرایم امور پزشکی، دارویی، آرایشی و بهداشتی، سردار ابویی معاون پیشگیری و هماهنگی سازمانها و استانهای ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، دکتر شانه ساز معاون داروی سازمان غذا ود ارو و نیکوکار مدیرکل محترم آموزش قوه قضائیه به ایراد سخنرانی پرداختند.



جناب آقای دکتر شیبانی ریاست محترم سازمان غذا و دارو در این گردهمایی فرمودند: قاچاق یک پدیده شومیست که دامن گیر تمام کشور های جهان است. با توجه به توسعه فرآورده های غذایی،‌ آرایشی و بهداشتی و به تبع آن بحث قاچاق در این موارد گسترش پیدا می کند که علت اساسی آن اقتصادی است.



ایشان با اشاره به اینکه تقلب و قاچاق به سلامت آسیب زننده است افزودند: سال گذشته معاونت غذا و دارو به دلیل کمبود بازرسین و اختیارات کم در بحث پیدا کردن کالاهای قاچاق و تقلبی خیلی فعال نبوده و در استان ها به صورت تصادفی با اعلام خود مردم این نوع کالاها شناسایی شده است ولی با تشکیل سازمان غذا و دارو اختیارات تام به این سازمان و معاونین غذا و دارو داده شده که تا به امروز کارهای خوبی صورت گرفته و خیلی از کالا های تقلبی شناسایی شده است.



ریاست سازمان غذا و دارو با اعلام این که کمیته مبارزه با قاچاق در سازمان غذا و دارو تشکیل شده است عنوان کردند: این کمیته در راستای مبارزه با تقلب و قاچاق در زمینه های دارویی، غذایی، آرایشی ، بهداشتی و آشامیدنی شکل گرفته تا بتوانیم تعداد تقلب و قاچاق در کشور را کاهش دهیم. هر روز که یک داروی و یا فرآورده های آرایشی و بهداشتی جدید  وارد بازار می شود به دنبال  آن بحث تقلب هم معنا پیدا می کند.



ایشان اظهار داشتند:  میزان فرآورده‌های بهداشتی، آرایشی و دارویی از نظر ریالی و ارزشی رقم بزرگی در کشور ما محسوب نمی‌شود ولی چون این کالاها به صورت مستقیم با سلامت جامعه در ارتباط هستند حتی یک بسته از این محصولات به صورت قاچاق و تقلبی می‌تواند باعث ایجاد عارضه در مردم شود.



جناب آقای دکتر شانه ساز معاون داروی سازمان غذا و دارو هم در ادامه اظهار کردند: اکنون در تمام اقلام دارویی که قیمت‌شان بالای 20 هزار تومان است، نصب برچسب اصالت اجباری شده است و تمام مکمل‌های وارداتی تا برچسب اصالت را نصب نکنند، اجازه توزیع ندارند. ایشان افزودند: اخیرا مبارزات جدی با قاچاق دارو صورت پذیرفته است. قبلا حجم بالایی از داروهای تقلبی در داروخانه‌ها توزیع می‌شد ولی با پیگیری‌های صورت گرفته نه تنها افراد برای تهیه این کالاها، مراجعه علنی به مراکز ندارند، بلکه محل‌های فروش داروها و مکمل‌های قاچاق هم محو شده است. تبلیغات ماهواره‌ای، گواهی بر این مدعاست چرا که اکنون در این تبلیغات، محل فروش را هم معرفی نمی‌کنند و تنها یک شماره تماس اعلام می‌کنند و محصول را در محلی که فرد تعیین می‌کند به او تحویل می‌دهند.



شانه ساز در پایان ضمن اشاره به این کهطبق گزارشات ما در شهرستان‌ها تا حد زیادی تبلیغات کنترل شده ولی وضعیت تبلیغاتدارو و مواد آرایشی بهداشتی در تهران نیازمند پیشگیری بیشتر است، خاطرنشان کرد: اگراین مهلت به پایان برسد و داروخانه‌ها سر درهای تبلیغاتی را حذف نکنند، پروانه‌شانتمدید نمی‌شود.



 



  • گروه خبری : اخبار معاونت غذا و دارو
  • کد خبر : 37002
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم