امروز : 26 تیر 1403
معاونت غذا و دارو
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
  • 1402/08/01 - 14:04
  • 106
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /Z7UB
به مناسبت هفته مسمومیت ها عنوان شد :

افزایش آگاهی مهم ترین عامل پیشگیری از مسمومیت ها است/ داروها شایع ترین علت بروز مسمومیت در منازل

معاون غذا و دارو دانشگاه گفت: افزایش آگاهی مهم ترین عامل پیشگیری از مسمومیت ها است.

دکتر محمد رضا رشیدی ، با بیان اینکه هجدهمین دوره هفته پیشگیری از مسمومیت ها، همه ساله  به سرپرستی ستاد مرکزی و مرکز ملی اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو در زمینه های مختلف برگزار می شود، افزود : مسمومیت ها چه عمدی و چه اتفاقی قابل پیشگیری است و آموزش و افزایش سطح آگاهی مردم، بهترین راهکار پیشگیری از بروز مسمومیت به شمار می رود.

وی تصریح کرد: بر اساس آمار از سازمان پزشکی قانونی، در طی سالهای اخیر همه ساله 6000 تا 8400 نفر در اثر بروز انواع مسمومیت جان باخته اند.

شایع‌ترین علت بروز مسمومیت در جهان؛ مصرف داروها بیش از مقادیر درمانی

دکتر رشیدی یادآور شد: بیشترین مسمومیتی که در این سالهای اخیر منجر به فوت شده است، مسمومیت ناشی از سوء مصرف مواد مخدر و محرک بوده است. اگر چه بسیاری از این مسمومیت‌ها توسط گروه پزشکی کنترل شده و به مرگ منتهی نمی‌شود، ولیکن خسارات جبران‌ناپذیری را به پیکره اقتصاد، سلامت و بهداشت جسمی و روانی جامعه و خانواده‌ها وارد خواهد کرد.

 

دکتر رشیدی تشریح کرد در نیمه نخست سال جاری 719 مورد انواع مسمومیت ها به مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مراجعه نمودند که به ترتیب مسمومیت ناشی از گزیدیگی ها ، مسمومیت دارویی و مواد روان گردن – مسمومیت با مواد شیمیایی و مسمومیت غذایی بیسترین آمار مراجعه به مراکز درمانی گزارش شده است؛ گفتنی است 16 درصد این مراجعات مربوط به کودکان زیر 12 سال و 14 درصد مربوط به مصرف داروهای روان گردان می باشد .

دکتر رشیدی،  مهمترین اقدام در هنگام مواجهه با فرد دچار مسمومیت را از دست ندادن زمان عنوان کرد و گفت:  پرهیز از اقدامات غیر علمی (از قبیل وادار کردن فرد مسموم شده به تهوع)، تماس با سامانه 190 (مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم) و یا 115 (فوریت های پزشکی) و دادن اطلاعات کافی به تیم درمان و انجام اقدامات اولیه با راهنمایی کارشناس مربوطه تا رسیدن تیم اعزامی از اقدامات اولیه در برخورد با فرد مسموم  برشمرد.

معاون غذا و داروی دانشگاه، با اشاره به راه اندازی سامانه 190 (مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم DPIC) اظهار داشت: معاونت غذا و داروی کاشان نیز یکی از مراکزی است که به این سامانه مجهز است.

وی، بر لزوم  اطلاع رسانی در زمینه پیشگیری از مسمومیت ناشی از منوکسید کربن با شروع فصل سرما تاکید کرد و اظهار داشت: مهمترین علامت در انواع مسمومیت ها کاهش سطح هوشیاری و تغییر در علایم حیاتی بیمار است.

دکتر رشیدی، مسمومیت از طریق تماس با گیاهان تزئینی از جمله گیاه آپارتمانی وارداتی دیفن باخیا، مسمومیت با شربت متادون، مسمومیت کودکان با فلزات سنگین و سرب را از دیگر مسمومیت های رایج کنونی برشمرد.

وی افزود: جهت پیشگیری از مسمومیت کودکان با شوینده های خانگی و داروهای مصرفی را  در ارتفاع بالا و در کمدهای  مجهز به قفل و دور از چشم و دسترسی کودکان نگهداری کنند.

وی در پایان از شهروندان خواست از مخلوط کردن مواد شیمیایی که منجر به ایجاد  بخارات و گازهای  بسیار سمی و خفه کننده می شوند، به شدت خودداری کنند.

  • گروه خبری : اخبار معاونت غذا و دارو
  • کد خبر : 108934
کلمات کلیدی
مدیر سایت
خبرنگار

مدیر سایت

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید