امروز : 28 تیر 1403
معاونت غذا و دارو
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
  • 1391/11/28 - 09:13
  • 28
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
  • /ZoRh

استفاده نامناسب از مواد شوینده از دلایل اصلی بروز اگزمای دست

استفاده نامناسب از مواد شوینده یکی از دلایل اصلی بروز اگزمای دست به شمار می رود.



به گزارش وب دا؛ بر اساس اعلام مرکز تحقیقات پوست و سالک دانشگاه علوم پزشکی مشهد اگزمای دست یکی از مشکلات شایع پوستی به شمار می رود و در اکثر مواقع ابتدا به صورت زبری و خشکی دست ها آغاز و سپس به صورت ضایعات قرمز رنگ و ملتهب و پوسته پوسته ظاهر می شود که با خارش همراه است.



بر اساس این گزارش، عوامل زیادی می توانند به پوست دست آسیب برسانند. تماس زیاد با آب و هوای خیلی خشک، صابون ها، مواد پاک کننده، پودرهای رختشویی، حلال ها، مواد شیمیایی، دستکش های لاستیکی و حتی مواد بکار رفته در کرم ها و فرآورده های بهداشتی می توانند موجب بروز اگزمای دست شوند.



زمانی که پوست قرمز و خشک شود حتی مواد بی ضرری مانند آب و محصولات بهداشتی نوزادان (کرم و شامپوهای بچه) هم می توانند موجب تحریک بیشتر پوست و بدتر شدن ضایعه شوند.



بر اساس اعلام مرکز تحقیقات پوست و سالک دانشگاه علوم پزشکی مشهد زمینه پیدایش واکنش های حساسیت پوستی معمولا از پدر و مادر به فرزندان به ارث می رسد. افرادی که استعداد ابتلا به این واکنشها را دارند ممکن است سابقه ابتلا به تب یونجه (حساسیت فصلی به گرده گیاهان) و یا آسم را هم داشته باشند.



چگونگی درمان اگزمای دست



بر اساس این گزارش،‌ ممکن است پزشک برای درمان و ترمیم پوست از مجموعه ای از روش ها استفاده کند. گاهی برای درمان مشکل پوست بیمار باید آنتی بیوتیک های خوراکی هم مصرف کند. یک کرم مرطوب کننده نیز ممکن است تجویز شود. باید توجه داشت  که این کرم باید به تنهایی مصرف شود و آن را نباید همراه با سایرکرم های دست به پوست مصرف کرد. گاهی لازم می شود از پمادهای حاوی داروهای کورتونی جهت درمان اگزمای دست استفاده شود.



  • گروه خبری : اخبار معاونت غذا و دارو
  • کد خبر : 37301
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم