امروز : 27 تیر 1403
معاونت غذا و دارو
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
  • 1394/06/17 - 11:28
  • 74
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
  • /ZCEh

قابل توجه کلیه حرف پزشکی

تداخل فرآورده سدیم پلی استیرن سولفات (با نام تجاری آیونکس) با محلول سوربیتول




تداخل فرآورده سدیم پلی استیرن سولفات (با نام تجاری آیونکس) با محلول سوربیتول



به استناد دستور العمل شماره 83552/665 مورخ 14/6/94 سازمان غذا و دارو به کلیه همکاران در حرف پزشکی می رساند در هنگام تجویز و استفاده از  فرآورده سدیم پلی استیرن سولفات (با نام تجاری آیونکس) با محلول سوربیتول به موارد زیر توجه شود . 



همان گونه که مستحضر هستید داروی سدیم پلی استیرن سولفونات که به اختصار SPS نام دارد، از دسته دارو های تعویض کننده یون می باشد که برای درمان هایپرکالمی تجویز می شود.



از آنجاییکه بروز عارضه یبوست پس از مصرف این دارو بسیار شایع است، تا قبل از ژانویه 2011 توصیه می شد که این دارو با پودر سوربیتول مخلوط گردد. سال 2011 سازمان غذا و دارو آمریکا یک هشدار در مورد مصرف همزمان SPS و سوربیتول منتشر کرد که مطابق آن، مصرف همزمان این دو دارو می تواند منجر به بروز نکروز شدید روده ای و مرگ بیماران شود و تداخل آنها از رده X می باشد.



در بروشور و لیبل محصول سدیم پلی استیرن سولفونات شرکت داروسازی مداوا با نام تجاری آیونکس®موجود در بازار، ذکر شده است که برای جلوگیری از بروز یبوست بهتر است دارو با پودر سوربیتول مصرف شود، با توجه به اهمیت بروشور و لیبل دارو به عنوان یک سند علمی و معتبر ، در حین استفاده از داروی سدیم پلی استیرن سولفونات، منع مصرف مطلق آن با سوربیتول را مد نظر قرار دهید .



شرح این تداخل برای بیماران مصرف کننده SPSنیز الزامی می باشد.



 




  • گروه خبری : اخبار معاونت غذا و دارو
  • کد خبر : 37770
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم