امروز : 28 تیر 1403
معاونت غذا و دارو
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
  • 1391/02/02 - 11:05
  • 32
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
  • /ZUDh

فقر آهن، قدرت یادگیری کودکان را کاهش می دهد

فقر آهن در کودکان بدون ابتلا به کم خونی باعث نقصان در کارکرد مغز و افت تحصیلی آنها می شود.



فقر آهن در کودکان بدون ابتلا به کم خونی باعث نقصان در کارکرد مغز و افت تحصیلی آنها می شود.



کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: از علایم نخستین فقر آهن، احساس خستگی، کاهش قوای کار، تمرکز و کاهش قوای مغز است که در کودکان مدرسه رو که به تمرکز و قدرت یادگیری بالا نیاز دارند اهمیت بالایی دارد.



فروزان صالحی افزود: با ادامه روند کاهش آهن فرد دچار کم خونی می شود که با رنگ پریدگی، ضعف، تند شدن ضربان قلب، کم شدن دامنه تنفس و بی حالی همراه است.



وی خاطر نشان کرد: فیبر موجود در مواد غذایی برای سلامت و کاهش وزن مفید است ولی رژیم پرفیبر به نفع جذب آهن و مس نیست و فرد با فقر این عناصر مواجه می شود.



کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه ادامه داد: بعضی ترکیبات گیاهی آنتی اکسیدان های موجود در سیب، گلابی، کشمش، آلبالو و چای با آهن پیوند و ترکیب غیر قابل جذب تشکیل و جذب آهن را کاهش می دهند.



وی اضافه کرد: جذب آهن معدنی موجود در منابع حیوانی با مصرف این مواد تداخل ندارد و سریع جذب می شود ولی آهن گیاهی باید با ویتامین Cهمراه باشد.



صالحی گفت: در بسیاری از موارد فقر آهن با روی توام است و رشد کودکان از لحاظ جسمی و ذهنی را دچار اختلال می کند به همین دلیل تشخیص زود هنگام فقر این دو عنصر در کودکان بسیار مهم است.



وی افزود: بر همین اساس ذائقه سازی در سنین کودکی بسیار حائز اهمیت است تا افراد در بزرگسالی دچار فقر آهن و روی نشوند.



این کارشناس تغذیه خاطر نشان کرد: گوشت قرمز، حبوبات به خصوص عدس و سویا غنی از آهن است و مادران باید این مواد را در وعده های غذایی خانواده قرار دهند.



منبع خبر : پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت



  • گروه خبری : اخبار معاونت غذا و دارو
  • کد خبر : 37102
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم