امروز : 28 تیر 1403
معاونت غذا و دارو
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
  • 1391/11/08 - 11:57
  • 25
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /ZdRh

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس: مصرف دارو در کشور چهار برابر میانگین جهانی است

عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس گفت: مصرف دارو در کشور چهار برابر میانگین جهانی است.



به گزارش وب­دا نعمت‌الله منوچهری افزود:‌ در کنار تلاش برای تغییر فرهنگ مصرف خودسرانه دارو، پزشکان نیز باید سایه نظارت مسئولان مربوطه را حس کرده و از تجویز بی‌رویه دارو خودداری کنند.



وی با انتقاد از افزایش آمار مصرف دارو به‌ویژه داروهای آنتی‌بیوتیک در کشور، گفت: تجویز بی‌رویه دارو از سوی پزشکان هم‌اکنون به یک موضوع مرسوم و رایج میان پزشکان کشور تبدیل شده است.



نماینده مردم پاوه، جوانمرد، ثلاث باباجانی و روانسر در مجلس شورای اسلامی، با اعلام اینکه وجود فرهنگ نادرست موجب تشدید فشار روی پزشک برای تجویز بیشتر دارو می‌شود، افزود:‌ متأسفانه هر پزشکی برای بیماران خود داروی بیشتری تجویز کند، در میان مردم حاذق‌تر و حرفه‌ای‌تر شناخته می‌شود.وی با تأکید بر اینکه اجرای سیستم ارجاع یا پزشک خانواده، در تنظیم میزان مصرف مردم به دارو نقش بسزایی دارد، یاد‌آور شد: اجرای این طرح موجب می‌شود تا پزشک بر اساس سوابق بیمار و برنامه‌ریزی اقدام به تجویز دارو کند، از این‌رو از مصرف خودسرانه جلوگیری می‌شود.



منوچهری نسبت به فرهنگ کنونی مصرف دارو در کشور هشدار داد و گفت: هم‌اکنون در هر خانه‌ای با مقادیر زیادی داروی ذخیره شده روبه‌رو هستیم که این موضوع ناشی از کامل نکردن دوره درمان از سوی بیماران است.



این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه باید با فرهنگ مصرف خودسرانه دارو مبارزه کرد، تصریح کرد: از طرف دیگر پزشکان باید سایه نظارت مسئولان مربوطه را حس کرده و از تجویز بی‌رویه دارو خودداری کنند.



عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفتگو با ایکانا با اعلام اینکه مصرف دارو در کشور چهار برابر میانگین جهانی است، یادآور شد: گرایش روزافزون مردم به مصرف خودسرانه دارو، عوارض نامطلوبی را در بدن فرد بر جای می‌گذارد به طوریکه نه تنها از شیوع بیماری جلوگیری نمی‌کند بلکه می‌تواند روند درمان را نیز به شدت تحت تاثیر قرار دهد..



طبق آمار موجود سالانه حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه خرید داروهای آنتی‌بیوتیک در کشور می‌شود، از طرف دیگر بر اساس آمارها ایران از نظر مصرف خودسرانه دارو در آسیا بعد از چین حائز رتبه دوم و در دنیا در جایگاه بیستم قرار دارد.



منبع خبر: پایگاه اطلاع رسانی وب دا



 



  • گروه خبری : اخبار دارو
  • کد خبر : 37291
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم