امروز : 28 تیر 1403
معاونت غذا و دارو
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
  • 1390/07/28 - 10:56
  • 29
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
  • /Z1Ch

دکتر مرضیه وحید دستجردی وزیر محترم بهداشت در همایش روز جهانی غذا:



دکتر مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت:




 امیدواریم روزی سازمان غذا و دارو بتواند مانند سازمانهای بزرگ جهانی نقش مهم خود را ایفا کند و تاییدیه سازمان غذا ودارو جمهوری اسلامی ایرانIRI.FDO(سازمان غذا ودارو جمهوری اسلامی ایران) برای همه کشورهای جهان موید باشد.ایشان تاکید کردندکه باید بر روی تمامی مراحل تولیدیک محصول غذایی نظارت صورت بپذیرد. باید برند برتر محصولات غذایی حلال درسراسر دنیا باشیم.



دکتر مرضیه وحید دستجردیدر همایش روز جهانی غذا با بیان این مطلب افزود: امید است این سازمان آنچه را که از کیفیت و توسعه در غذا مدنظر ماست بر اساس استانداردهای داخلی و بین‌المللی در اختیار مردم بگذارد.



وی ادامه داد: مطمئن هستیم این سازمان باسنگ بنای بزرگی که گذاشته می‌تواند در سالهای آتی همچون سازمان‌های بزرگی که در سطح جهانی در این زمینه فعالیت می‌کنند نقش پررنگی را ایفا کند.



وی ضمن بیان این مطلب که غذا از مزرعه تاسفره و از سفره تا سلول طراحی و تعریف می‌شود، گفت: باید بر روی تمامی مراحل تولیدیک محصول غذایی نظارت صورت بپذیرد.



در همین راستا وزیر بهداشت به مساله ورودوبا به کشور در ماههای اخیر اشاره کرد و گفت: ابتدای ورود این بیماری توسط یک تبعه غیرمجاز افغانی که بیمار بود در اردیبهشت ‌ماه صورت پذیرفت. البته وی درمان شد ولی ورودش نشان دهنده این بود که تعداد زیاد دیگری از این افراد با همین بیماری واردکشور شده‌اند. برای حفظ سلامت آحاد مردم جامعه به همکاری بین بخشی نیاز داشته وداریم تا موارد این چنینی را به خوبی کنترل کنیم.



وی ادامه داد: با تسری وبا، مساله غذابرای ما بسیار حائز اهمیت است چرا که بخشی از هفت هزار و 800 هکتار از مزارع تولیدکننده سبزی ما در کشور با فاضلاب آبیاری می‌شوند و فاضلاب آلوده موجب شیوع وبا دربرخی مناطق می‌شود به همین خاطر نظارت بر تولیدات کشاورزی اهمیت بیش از پیش یافته و سازمان غذا و دارو نیز بر این امر نظارت دارد.



وزیر بهداشت ضمن تاکید بر این مطلب که باید برند برتر محصولات غذایی حلال درسراسر دنیا باشیم، گفت: نباید اجازه بدهیم تولید محصولات غذایی حلال به دست کشورهای دیگر بیفتد و با تلاش تولید‌کنندگان ما،باید مردم مسلمان دنیا سهم بزرگتری از این بازار را به ایران اختصاص بدهند.



دکتر وحید دستجردی ضمن اشاره به این مطلب کهاکنون بایستی ذائقه و سلیقه مردم تغییر کرده و به سمت استفاده از مواد غذایی سالم برود، گفت: بار بیماری‌ها در کشور ویژه بوده و برابر با بار بیماری‌ها در کشورهای Jوسعه یافته است. بیشترین آمار مرگ و میر در کشور ما در پی بیماری‌های قلبی عروقیرخ می‌دهد و می‌دانیم که مواد غذایی مهمترین عامل در زمینه کاهش بار بیماری‌هاهستند.



وی افزود: 12.1 درصد افراد بالای 30 سالدر کشور دچار آنژین صدری هستند. 1.2 درصد زنان و 1.8درصد مردان بالای 30 سال سابقهسکته قلبی داشته‌اند. از جمعیت بالای 20 سال کشور،23 درصد مبتلا به اختلال اتمتابولسیم قند، 11 درصد دیابت و 12 درصد هم کسانی بودند که تحمل گلوگز در بدن آنهامختل است. 43 درصد مردان و 38 درصد زنان در کشور دچار اضافه‌ وزن هستند.همچنین 14.5درصد مردان و 30 درصد زنان ما چاق هستند.



وزیر بهداشت همچنین به ضرورت کاهش میزان مصرف نمک در میان خانواده‌های ایرانی اشاره کرد و گفت: میزان نمک سالم باید 2.5 گرم در روز باشد در حالی که بسیاری از مواد غذایی ما مانند دوغ نمک بالایی دارند. میزان مصرف نمک در غذاها باید به سمت کاهش حرکت کند. به عنوان مثال اگر فردی که 10 گرمنمک مصرف می‌کند بتواند روزانه سه گرم از این میزان را در غذای خود تقلیل دهد ماکاهش 50 درصدی فشار خون و کاهش 30 درصدی میزان سکته‌های قلبی را خواهیم داشت. تولیدکنندگان ما نیز باید در تولید محصولات غذایی به این مهم توجه کنند.



وی ادامه داد: همچنین بیش از 30 درصدافراد چاق به سمت دیابت می‌روند. شکر و مواد قندی منجر به افزایش وزن و در نهایتدیابت می‌شوند. کاهش میزان شکر توسط تولیدکنندگان فرآورده‌های غذایی منجر به کاهشبار بیماری‌ها می‌شود.



دکتر وحید دستجردی همچنین به مخاطرات موجود درمواد غذایی حاصل از وجود سموم و کودهای شیمیایی اشاره کرد و گفت: میزان سمی که مصرفمی‌شود در کیفیت محصولات غذایی اثرگذار خواهد بود. اکنون میزان این سم در برخیموارد بالاست و وجود این سموم منجر به ایجاد انواع بیماری‌ها از جمله سرطان می‌شود.



وی با بیان این که باید سلایق اقشار جامعهرا در تغذیه تغییردهیم، افزود: همان طور که در 50 سال گذشته نیز سلیقه مردم اینگونه نبود. به عنوان مثال اکنون 90 درصد دانش‌آموزان ما در طول هفته از نوشابه‌های گازدار استفاده می‌کنند و60 درصد همین تعداد هر روز میوه نمی‌خورند در حالی که مصرفمیوه به طور روزانه ضروری و لازم است. این تغییر سلیقه نیز به دست تولیدکننده‌هامحقق می‌شود زیرا ما هر چقدر هم که بیمارستان بسازیم اگر به مسائل تغذیه‌ای توجهنکنیم هر روز تعداد این بیماران از تخت‌های ما بیشتر خواهد شد.



همچنین ایشان افزود: مکمل های غذایی که دارای نشان استاندارد و مجوز وزارت بهداشت هستند تنها در داروخانه ها توزیع می شوند .



وی گفت: مکمل های غذایی حتی اگر به صورت گیاهی نیز باشند؛ لازم است با تجویز پزشک مصرف شود.



دستجردی خاطر نشان کرد: در صورتی که مکمل های غذایی در مکان هایی غیر از داروخانه ها توزیع شود غیر قانونی و قاچاق محسوب شده و فاقد استانداردهای معتبر است.



وی تاکید کرد: افراد می توانند مکمل های غذایی استاندارد را در کنار استفاده از مواد غذایی سرشار از ویتامین و پروتئین مصرف کنند.



وزیر بهداشت همچنین از مادران شاغل خواست تا زمان بیشتری را برای پخت غذاهای سنتی در منزل اختصاص دهند تا افراد خانواده به سمت استفاده از غذاهای آماده گرایش پیدا نکنند.



 دکتر مرضیه وحید دستجردی در این مراسم اظهار داشت: توسعه غذا مد نظر وزارت بهداشت است و براساس استانداردهای بین‌المللی امیدواریم روزی سازمان غذا و دارو بتواند مانند سازمانهای بزرگ جهانی نقش مهم خود را ایفا کند و تاییدیه IRI.FDOبرای همه کشورهای جهان موید باشد.



وی با بیان اینکه تولیدکنندگان مواد غذایی در کشور باید سهم زیادی از بازارهای جهانی را از آن خود کنند، گفت: ابتدا باید نیازهای کشور را تعیین کرد و تولیدکنندگان باید شاخص‌های سلامتی کشور را در نظر بگیرند و براساس آنها تولیدات مواد غذایی را به سمت نشان ایمنی و سلامت ببرند.



وی درباره مصرف نمک در کشور نیز گفت: یک فرد سالم به 2.5 گرم نمک در روز نیازمند است اما متاسفانه مصرف غذاهایی مانند چیپس، پفک و دوغ که میزان نمک بالایی دارند موجب شده مصرف روزانه نمک به طور روزانه 10 گرم شود که اگر ۳ گرم از این میزان کم شود 50 درصد فشار خون و 30 درصد سکته قلبی کمتر می‌شود..



وزیر بهداشت با بیان اینکه تولیدکنندگان باید از آخرین اطلاعات سلامت مردم مطلع باشند گفت: میزان کود و سم و کیفیت آنها در محصولات کشاورزی نیز مهم است که اگر بالاتر از حد مجاز باشد متاسفانه می‌تواند باعث بروز سرطان‌ها شود.



وی گفت: ما هر چه بیمارستان و کلینیک بسازیم عدد بیماران قلبی و مغزی از تعداد تخت‌های ما بیشتر خواهند شد، لذا پیشگیری بهتر از درمان است.




 منبع خبر :  معاونت غذا و دارو



  • گروه خبری : اخبار معاونت غذا و دارو
  • کد خبر : 36994
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم