امروز : 26 تیر 1403
معاونت غذا و دارو
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
  • 1399/01/12 - 11:01
  • 69
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
  • /ZNNh

توصیه های بهداشتی در مقابله با ویروس کرونا


1.   واکسن دیگر بیماری­ها در پیشگیری از کرونا تأثیری نداشته و هر بیماری احتیاج به واکسن مخصوص به خودش را دارد.اگر امروزه در بعضی از سایت ها ذکر می شود که واکسنی برای کرونا موثر است مستندات علمی هنوز ندارد .



2.  سیر جزو خوراکی­هایی است که دارای برخی خواص ضدمیکروبی هستند و هیچ مطالعه­ های اثر ضدکرونایی سیر را تأیید نکرده است، هر چند که مصرف آن مانند بقیه سبزیجات درحد معمول توصیه می گردد .



3.   ویروس کرونا حتی در هوای گرم و مرطوب نیز منتقل میشو؛ بنابراین حتی در این نوع از آب و هوا از شست و شوی مرتب دستان و عدم لمس صورت خود غافل نشوید.



4.  آنتی ­بیوتیک­ها برای عفونت­ های باکتریایی مناسب بوده و جهت پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا مؤثر نیستند. از مصرف خودسرانه آن­ها جداً خودداری کنید.



5.  بدن بدون توجه به دمای محیط، دمای خود را در محدوده نرمال حفظ میکند؛ بنابراین قرار گرفتن در هوای گرم شما را از ویروس مصون نگه نمی­دارد.



6. دوش گرفتن روزانه و شستشوی بدن با صابون توصیه می شود،ولی دوش گرفتن با آب بسیار داغ شما را از ویروس مصون نگه نمی­دارد و حتی می­تواند به شما آسیب برساند.



7. کرونا، یک بیماری تنفسی بوده و توسط قطرات بزاق موجود در سطوح و محیط پخش می­شود؛ تاکنون مدارکی مبنی بر انتقال این ویروس توسط نیش زدن حشرات گزارش نشده است .



8. افراد با سنین بالاتر و بیماری­های زمینه­ای در مقابل این ویروس حساس­تر هستند. بنابراین نیاز است که این افراد مراقبت­های بهداشتی را با دقت بیشتری انجام دهند.



9. هنوز هیچ دارویی جهت پیشگیری از این بیماری معرفی نشده است. بهترین راه پیشگیری شست و شوی مداوم دست­ها و خودداری از لمس صورت و رعایت فاصله بین افراد می باشد.



10. اسکنرهای حرارتی موجود در فرودگاه­ها و جاده­ها تنها افرادی را که علائم بیماری در آن­ها ظهور کرده است شناسایی می­کنند. بین 2 تا 15 روز زمان احتیاج است تا افراد مبتلا دچار تب شوند. از جا به جایی بین شهرها خودداری کنید.



11. خشک کننده­های دست از ابتلا به کرونا ویروس جلوگیری نمی­ کنند. ابتدا احتیاج است شما دستان خود را با تمیز کننده­ ها با پایه الکل یا آب و صابون دست­ های تمیز کرده و پس از آن دست­ های خود را توسط حوله و یا خشک کننده ­ها خشک کنید.



12.  از لامپ­ های فرابنفش (UV) برای تمیز کردن  و ضدعفونی کردن سطح بدن خود استفاده نکنید. این لامپ ­ها می­ توانند پوست شما را تحریک و خطر ابتلاء به سرطان پوست باعث می شود.



13.   اسپری کردن الکل یا کلر روی سطح بدن شما، ویروس­هایی را که قبلا وارد بدن شما شده­ اند را از بین نمی­ برد. این مواد برای ضدعفونی کردن سطوح و طبق توصیه­های بهداشتی مناسب است.



14.  در حین عطسه و سرفه دهان خود را با دستمال بپوشانید و سپس دستمال را در یک ظرف در بسته دور بیاندازید و دستان خود را با آب و صابون یا موادی با پایه الکل تمیز کنید.



15.   از تماس نزدیک با افرادی که علائم شبیه آنفلوانزا و یا سرماخوردگی دارند جدا ( اکیداً ) بپرهیزید.



16.   مرغ، گوشت و تخم مرغ را قبل از مصرف کاملا بپزید.



17.   از تماس با حیوانات بپرهیزید و قبل و بعد از تماس با حیوانات دستان خود را کاملا با ضد عفونی کننده های دست یا آب و صابون بشویید .



18.   دستان خود را حداقل به مدت 20 ثانیه با آب و صابون بشویید تا ویروس از روی دستانتان پاک شود.



19.   دستان خود را قبل و بعد از خوردن غذا، حین پرستاری از فرد بیمار، قبل، حین و بعد از آماده سازی غذا، بعد از استفاده از توالت و ... با آب و صابون بشویید.



20.   بیماری کرونا از طریق تماس با افراد بیمار منتقل می­شود. از دست دادن با افراد، حتی افراد سالم خودداری کنید.



21.   درصورت احساس تب، تنگی نفس و یا سرفه به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنید و تاریخچه سفرهای خود را، در این بازه زمانی، به اطلاع پزشکتان برسانید.



22.   وسایل محیط کار خود را حداقل یک بار در روز ضدعفونی کنید.



23.   افراد سالم تنها در صورت پرستاری از فرد بیمار و یا معیت فردی که عطسه یا سرفه می کند از ماسک استفاده کنند.



24.   درصورت استفاده از ماسک، از دست زدن به آن خودداری کرده و برای برداشتن ماسک آن را از کناره­ها جدا کنید و در یک ظرف یا پاکت در بسته بگذارید.



25.   استفاده از ماسک تنها در همراه با شست و شوی مداوم دست­ها مؤثر است.



26.   درصورتی که عطسه یا سرفه می­کنید، از ماسک استفاده کنید.



27.   کودکان نیز به ویروس کرونا مبتلا میشوند؛ موارد حفظ بهداشت فردی را به صورت کامل به آن­ها آموزش دهید.


  • گروه خبری : اخبار معاونت غذا و دارو
  • کد خبر : 38236
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم