امروز : 27 تیر 1403
معاونت غذا و دارو
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
  • 1396/07/30 - 09:50
  • 49
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /ZoJh

تغییر آینده مهاجرت، سرمایه گذاری در امنیت غذایی و توسعه روستایی


معاون غذا و دارو دانشگاه گفت: 16 اکتبر مصادف با 24 مهر ماه به مناسبت سالروز تٲسیس فائو (سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد) در سال 1945 به عنوان روز جهانی غذا نامگذاری شده و شعار روز جهانی غذا در سال جاری "تغییر آینده مهاجرت، سرمایه گذاری در امنیت غذایی و توسعه روستایی" می باشد.



به گزاش وب دا، دکتر حمیدرضا بنفشه در نشست خبری به مناسبت روز جهانی غذا افزود: شعار ملی روز غذا در ایران "اصلاح الگوی تغذیه برای حفظ سلامت و ارتقاء سلامت" است.



وی تصریح کرد: 76 درصد کل بیماری ها در کشور شامل بیماری های غیرواگیر از جمله دیابت، فشارخون بالا، بیماری های قلبی-عروقی و سرطان و ... است که بیشتر بودجه های وزارت بهداشت برای این بیماری ها هزینه می شود.



معاون غذا و دارو دانشگاه، با بیان آمارهای جهانی مصرف قند، نمک و چربی در کل جامعه افزود: میانگین مصرف قند، نمک و چربی در کشور بیش از میانگین مصرف جهانی است.



 دکتر بنفشه در ادامه، به توضیحاتی در خصوص نشانگرهای تغذیه ای و برچسب سیب سلامت در محصولات غذایی پرداخت و گفت: درج نشانگرهای رنگی با هدف افزایش آگاهی مصرف کنندگان و اصلاح الگوی مصرف در ارتقا سلامت مردم کشور طراحی و تدوین شده است.



وی افزود: مصرف کننده می تواند با آگاهی از درج نشانگر رنگی بر روی برچسب محصولات تولیدی غذایی و آشامیدنی، از محتوای انرژی، قند، چربی، نمک و اسیدهای چرب ترانس هر ماده غذایی مطلع شود و به این ترتیب با اطلاعات به دست آمده، نوع و میزان مصرف هر ماده غذایی را که در ویژگی های مذکور بر اساس هر سهم ماده غذایی و با رنگ های مختلف همانند چراغ راهنما مشخص شده است به صورت روزانه انتخاب نماید و از این طریق رژیم غذایی روزانه خود را مدیریت می کند.



معاون غذا و دارو دانشگاه اظهار داشت : در حال حاضر کلیه محصولات سلامت محور (انواع دارو، محصولات خوراکی، آشامیدنی،آرایشی و بهداشتی) بایستی دارای برچسب اصالت یا برچسب ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت باشند و هیچگونه برچسب دیگری مورد تایید نمی باشد.



وی، با اشاره به اینکه همشهریان عزیز می توانند از طریق سامانه الکترونیکی www.ttac.irو شماره پیامک 20008822 و یا شماره تلفن گویا 0216185 به بررسی و کنترل اصالت کالا بپردازند، تصریح کرد: فقط شماره پیامک 20008822 صحیح می باشد.




  • گروه خبری : اخبار معاونت غذا و دارو
  • کد خبر : 37985
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم