امروز : 26 تیر 1403
معاونت غذا و دارو
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
  • 1401/05/09 - 09:00
  • 92
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /Zi8h

افزایش قیمت در طرح دارو یاری برای دولت و بیمه‌هاست




کاشان - ایرنا - معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: افزایش قیمت داروها با اجرای طرح دارویاری برای دولت و بیمه‌ها (سازمان‌های بیمه‌گر) است و در صورت مراجعه بیمار با نسخه پزشک به داروخانه، مقدار پرداختی بیمار تغییر نمی‌کند.



به گزارش خبرنگار ایرنا، محسن تقی‌زاده روز شنبه در نشست خبری با عنوان طرح "دارو یاری" افزود: با اجرای طرح دارو یاری امکان تمدید نسخه تا ۲ بار بدون نیاز به تجویز وجود دارد، از این رو بیماران می‌توانند بدون افزایش پرداختی از جیب، داروی مصرفی خود را به راحتی تهیه کنند.



وی با بیان اینکه طرح دارویاری شامل فهرست دارویی کشور می‌شود اما مکمل‌ها و داروهای گیاهی جز فهرست دارویی کشور نیستند، ادامه داد: انواع قرص‌ها و شربت‌های ویتامین، قرص‌های آهن و مکمل‌های تقویتی با اجرای این طرح، تغییر قیمت ندارند.



تقی‌زاده با تاکید بر اینکه طرح اصلاح سیاست‌های ارزی دارو یاری یعنی یارانه دارو از طریق بیمه‌ها به بیماران اختصاص یابد، اظهار داشت: در این طرح افزون بر اینکه پرداختی از جیب بیمار با نسخه پزشک تغییر نمی‌کند، قاچاق معکوس دارو کنترل می‌شود و بسیاری از داروها و تمامی مردم نیز زیر پوشش بیمه قرار می‌گیرند.



وی اضافه کرد: با اجرای طرح دارو یاری که از ۲۳ تیر امسال آغاز شده است، ۳۳۶ قلم داروی پرمصرف و ضروری بیماری‌های مزمن مانند دیابت، فشار خون و قلبی عروقی برای بیماران با پوشش بیمه‌ای محاسبه می‌شوند.



معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: همچنین با اجرای این طرح ۱۱۹ قلم داروی پرمصرف OTC  (داروهای بدون نسخه) شامل تمامی داروهای سرماخوردگی ( کپسول، قرص، پودر و شربت)، انواع داروهای فرآورده‌های پوستی و گوارشی، انواع داروهای ملین و ضد احتقان، ضد سرفه و داروهای آ. آس.آ، اشک مصنوعی، پماد چشمی سدیم کلراید، محلول سدیم کلراید، لیدوکائین هیدوکلراید در صورت تجویز پزشک با پوشش بیمه حساب می‌شود.



وی با اشاره به اینکه با اجرای طرح اصلاح ارتقای دسترسی بیماران به داروها، در این مرحله فقط داروهای تولید داخل مشمول طرح دارویاری قرارمی‌گیرند و داروهای خارجی مشمول افزایش قیمت نخواهند شد، افزود: تمامی داروخانه‌ها مکلف به صدور فاکتور ریز اقلام برای بیماران هستند.



جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیرپوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.



در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل ۸۵ داروخانه وجود دارد که از این تعداد، ۱۱ داروخانه به صورت شبانه‌روزی به بیماران خدمات ارایه می‌دهند. 

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری این ۲ شهرستان‌، زیرپوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.



شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.



 



منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران



 




  • گروه خبری : اخبار معاونت غذا و دارو
  • کد خبر : 38436
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم