امروز : 27 تیر 1403
معاونت غذا و دارو
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
  • 1394/08/07 - 13:21
  • 52
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
  • /Z1Fh

افزایش آگاهی مهم ترین عامل پیشگیری از مسمومیت ها است/ مسمومیت دارویی شایع ترین مسمومیت در کشور است

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: افزایش آگاهی مهم ترین عامل پیشگیری از مسمومیت ها و مرگ و میر ناشی از آن است.




معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: افزایش آگاهی مهم ترین عامل پیشگیری از مسمومیت ها و مرگ و میر ناشی از آن است.



به گزارش وب دا، دکتر حمیدرضا بنفشه در نشست خبری که به مناسبت هفته مسمومیت ها در روز سه شنبه مورخ 5/8/94 در این معاونت برگزار شد، افزود: مسمویت دارویی به عنوان شایع ترین نوع مسمومیت است.



وی اظهار داشت: 56 درصد از مسمومیت های کشور از نوع مسمومیت های دارویی گزارش شده که سالانه 700 مورد مرگ میر را در کل کشور در بر دارد و در کاشان بالای نیمی از مسمومیت ها با دارو می باشد که خوشبختانه مرگ و میر ناشی از مسمویت دارو در کاشان پایین می باشد.



معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان تصریح کرد: مسمومیت با گاز مونوکسید کربن شایع ترین مسمومیت در کاشان است.



دکتر بنفشه، با بیان اینکه کودکان 5 تا6 سال و سالمندان بیشترین آمار مسمومیت را در کل کشور به خود اختصاص داده اند، اظهار داشت: کودکان به صوت ناآگاهانه دست به این کار می زنند و سالمندان به دلیل آلزایمر خطر مصرف چندین باره دارو را دارند.



وی، به مسمویت با داروهای ضد افسردگی اشاره کرد و گفت: حدود 30 درصد از افراد دچار افسردگی به خودکشی فکر می کنند و نیمی از این افراد این فکر را عملی می کنند و داروهای ضد افسردگی را به صورت یکجا مصرف می کنند که منجر به مسمویت دارویی می شود.



دکتر بنفشه، مهمترین اقدام در هنگام مواجه با فرد دچار مسمومیت را از دست ندادن زمان عنوان کرد و پرهیز از اقدامات غیر علمی (از قبیل وادار کردن فرد مسموم شده به تهوع)، تماس با سامانه 1490 و یا 115 (فوریتهای پزشکی) و دادن اطلاعات کافی به تیم درمان و  انجام اقدامات اولیه با راهنمایی کارشناس مربوطه تا رسیدن تیم اعزامی را از اقدامات بعدی برشمرد.



معاون غذا و داروی دانشگاه، با اشاره به راه اندازی  سامانه 1490 (مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم DPIC) در 38 مرکز در کل کشور، اظهار داشت: معاونت غذا و داروی کاشان نیز یکی از مراکزی است که به این سامانه مجهز است.



وی، بر لزوم  اطلاع رسانی در زمینه پیشگیری از مسمومیت ناشی از منوکسید کربن با شروع فصل سرما تاکید کرد و اظهار داشت: مهمترین علامت در انواع مسمومیت ها کاهش سطح هشیاری و تغییر در علایم حیاتی بیمار است.



دکتر بنفشه، مسمومیت از طریق تماس با گیاهان تزیینی از جمله گیاه آپارتمانی وارداتی دیفن باخیا، مسمومیت با شربت متادون، مسمومیت کودکان با فلزات سنگین و سرب را از دیگر مسمومیت های حال حاضر برشمرد و اظهار داشت: مصرف کنندگان شربت متادون از جداسازی برچسب شربت و یا نگهداری در ظرف های غیر اصلی پرهیز کنند.



وی، با اشاره به بازرسی های انجام شده در سه ماه تابستان سال جاری از 35 مرکز فروش لوازم آرایشی و بهداشتی و 97 داروخانه شهرستان اظهار داشت: در این بازرسی ها، با 16 مورد تخلف در فروش مواد آرایشی بدون مجوز و 5 مورد تخلف دارویی برخورد شد.



دکتر بنفشه یادآور شد:720 قلم لوازم آرایشی و 15 قلم لوازم بهداشتی غیرمجاز به مبلغ  35 میلیون ریال و تعدادی داروی تاریخ گذشته به مبلغ  5میلیون ریال نیز در این بازرسی ها کشف و ضبط شد.



معاون غذا و داروی دانشگاه، با اشاره به اینکه عطاری ها طبق قانون حق تجویز داروی گیاهی به بیماران را ندارند، اذعان داشت: یکی از مشکلات موجود، عرضه داروهای غیرمجاز برای درمان چاقی، لاغری، متادون و داروهای تقلبی ماهواره ای در عطاری ها و فروشگاه های آرایشی و بهداشتی است.



وی ادامه داد: معاونت غذا و دارو در حال برنامه ریزی برای اجرای طرح بازرسی و نظارت از عطاری ها و باشگاه های ورزشی به صورت دوره ای با همکاری اداره آگاهی، تعزیرات و اماکن و هماهنگی با دادگستری جهت جلوگیری از فروش داروهای غیر مجاز  است.




  • گروه خبری : اخبار معاونت غذا و دارو
  • کد خبر : 37792
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم