امروز : 28 تیر 1403
معاونت غذا و دارو
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
  • 1391/04/04 - 09:52
  • 44
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
  • /ZZPh

اصلی ترین عارضه جانبی آسپرین ایجاد مشکلات گوارشی است

اصلی ترین عارضه جانبی آسپرین و سایر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی ایجاد مشکلات گوارشی است.




اصلی ترین عارضه جانبی آسپرین و سایر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی ایجاد مشکلات گوارشی است.



به گزارش وب دا، کارشناس دارویی دانشگاه علوم پزشکی کاشان ضمن بیان این مطلب گفت: این مشکلات می تواند از یک ناراحتی ساده معده تا خونریزی ها ی گوارشی باشد که مورد خونریزی های گوارشی بیشتر در سنین بالاتر بروز می کند.



دکتر سارا خوش سرور ضمن اشاره به اینکه هرچه مقدار مصرف این داروها و طول دوره درمان با این داروها بیشتر باشد احتمال بروز خونریزی های گوارشی بیشتر است، تصریح کرد: حتی مصرف یک عدد قرص آسپیرین یا سایر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی نیز ممکن است خونریزی گوارشی اتفاق بیافتد.



وی ادامه داد: از عوارض جانبی دیگر این داروها آسیبهای کلیوی است که از یک التهاب قابل برگشت ساده کلیه تا آسیب های پایدار جدی می تواند متغیر باشد.



وی اظهار داشت: بالا رفتن فشار خون بخصوص در کسانی است که از  داروی فشار خون استفاده می کنند، از دیگر عوارض آسپیرین و سایر مسکن های  ضد التهاب غیر استروئیدی است.



به گفته وی، دوز بالای این داروها در کسانیکه بیماری کبدی دارند و یا مبتلا به آرتریت جوانان و یا تب روماتسمی (روماتیسم قلبی) هستند می تواند ریسک آسیبهای کبدی را بالا ببرد.



گفتنی است: داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID)  یکی از پرکاربردترین داروهای پزشکی هستند. این داروها باعث مهار سیکلواکسیژناز می شوند و سه خاصیت مهم کاهش التهاب، ضد درد و تب بر دارند. ناپروکسن، آسپیرین و ایبوبروفن از جملهٔ این داروها محسوب می شود.



منبع خبر : و ب د ا




  • گروه خبری : اخبار دارو
  • کد خبر : 37164
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم