امروز : 27 تیر 1403
معاونت غذا و دارو
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
  • 1398/04/12 - 13:07
  • 55
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /ZeMh

آشنایی با عوارض خالکوبی در بدن

مدیر نظارت بر امور دارو و مواد مخدر معاونت غذا و دارو کاشان: تاتو یا خالکوبی نوعی روش تزریق رنگ به داخل لایه های فوقانی سطحی پوست است که یک طرح دائمی روی پوست ایجاد میکند و امروزه بسیار رایج شده است اما پیش از تصمیم برای انجام آن باید از عوارض آن آگاه باشیم تا به راحتی خطرات آن را نپذیریم...




مدیر نظارت بر امور دارو و مواد مخدر معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: تاتو یا خالکوبی نوعی روش تزریق رنگ به داخل لایه های فوقانی سطحی پوست است که یک طرح دائمی روی پوست ایجاد میکند و امروزه بسیار رایج شده است اما پیش از تصمیم برای انجام آن باید از عوارض آن آگاه باشیم تا به راحتی خطرات آن را نپذیریم.



دکتر محمد حسین خیاط کاشانی در گفتگو با خبرنگاران، به واکنش های حساسیتی اشاره کرد و ادامه داد: تاتو قادراست انواع حساسیت های پوستی شامل یک خارش ساده در محل خالکوبی تا انواع موارد شدیدتر مانند کهیر وبثورات جلدی را دربرگیرد که این عوارض جدی می تواند سال ها پس از خالکوبی ادامه داشته باشد.



دکتر خیاط کاشانی در ادامه، با اشاره به بروز انواع عفونت های پوستی با انجام تاتو تصریح کرد: با ورود رنگ از طریقسوراخ کردن پوست، سیستم دفاعی بدن قادر به مقابله با انواع عوامل عفونی فرصت طلب نخواهد بود و انواع عفونت های ویروسی جدی مانند ایدز، هپاتیت ب یا هپاتیت سی که در حال حاضر درمان قطعی ندارند با انجام تاتو قابل انتقال هستند.



وی تاکید کرد: به نظر می رسد بسیاری از مراکز تاتو و آرایشگاه ها به رعایت مسائل بهداشتی دقت کافی ندارند و افراد به صورت ناخواسته خود را دچار شدیدترین نوع عفونت های ویروسی و باکتریایی مانند سل قرار می دهند که یا درمان قطعی ندارند یا به سختی با انواع داروها کنترل می شوند.



وی، با بیان اینکه تاتو بر عملکرد سیستم تعریق بدن تأثیر منفی می گذارد، اظهار داشت: به نظر می رسد در افرادی که بیشتر سطح بدن خود را خالکوبی می کنند عملکرد سیستم تعریق به عنوان مرکز تنظیم کننده دما وتعدیل کننده میزان آب و سدیم بدن به هم می ریزد.



مدیر نظارت بر امور دارو و مواد مخدر معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: افرادی که خالکوبی می کنند در صورت نیاز به عکس برداری پزشکی مانندMRI  در معرض آسیب پذیری بیشتری قرار دارند؛ همچنین به نظر می رسد در این افراد خطر سرطان پوست تشدید می شود و با تزریق جوهرهای مرکب حاوی فلزات سنگین و خطرناک مانند جیوه و سرب علائم مخفی می ماند و خطر بروز سرطان نیز تشدید می شود.



دکتر خیاط کاشانی، با اشاره به اینکه روش های از بین بردن تاتو نیز به سختی انجام می شود،تاکید کرد: با انجام لیزر می توان تا حدی اثرات سطحی تاتو را از بین برد اما در برخی موارد با نیاز به جراحی پوست، ناحیه مربوطه ترمیم می شود اما همواره آثار زخم باقی خواهد ماند.



 




  • گروه خبری : اخبار معاونت غذا و دارو
  • کد خبر : 38147
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم