امروز : 26 تیر 1403
معاونت غذا و دارو
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
  • 1399/07/28 - 09:45
  • 37
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /ZG5h

"توسعه، تغذیه پایدار با مشارکت یکدیگر" شعار روز جهانی غذا

معاون غذا و دارو دانشگاه اظهار داشت: "توسعه، تغذیه پایدار با مشارکت یکدیگر" شعار روز جهانی غذا نامگذاری شده است...


معاون غذا و دارو دانشگاه عنوان کرد:



 



معاون غذا و دارو دانشگاه اظهار داشت: "توسعه، تغذیه پایدار با مشارکت یکدیگر" شعار روز جهانی غذا نامگذاری شده است.



به گزارش وب دا، دکتر محسن تقی زاده، با اشاره به نامگذاری 16 اکتبر مصادف با 24 مهر ماه روز جهانی غذا به مناسبت سالروز تاسیس فائو در سال 1945 ادامه داد: شعار ملی این روز "همه با هم برای تغذیه سالم در شرایط اپیدمی کرونا" می باشد.



 وی افزود: از آنجائیکه ضایعات مواد غذایی هر ساله حدود 1.3 میلیارد تن بر آورد شده است که معادل یک سوم کل مواد غذایی تولید شده برای مصرف انسان است و معادل غذای دو میلیارد نفر در هر سال محسوب می شود، فائو شعار روز جهانی غذا را به نام توسعه، تغذیه پایدار با مشارکت یکدیگر نام گذاری کرده است.



دکتر تقی زاده، با بیان اینکه در کشور ما نیز ضایعات غذایی در حدود 30 درصد تخمین زده شده است تصریح کرد: اطلاع رسانی و برنامه های آموزشی با هدف فرهنگ سازی الگوی صحیح مصرف غذایی به ویژه در شرایط فعلی بحران کووید 19 می تواند نقش موثری در اصلاح الگوی غذایی به منظور پیشگیری و کنترل بیماری کووید19 داشته باشد.



دکتر تقی زاده، تغییر سیمای بیماری ها در قرن جدید، اصلاح الگوی تغذیه، کاهش درصد قند، نمک و چربی در استانداردها و دستورالعمل های تولید مواد غذایی، فرهنگ سازی عمومی و برچسب گذاری صحیح مواد غذایی را در کاهش مصرف قند، نمک و چربی موثر دانست.



وی، همچنین کاهش مصرف قند، نمک و چربی استفاده از نشان‌گرهای رنگی تغذیه‌ای، مبارزه با قاچاق کالا، ترویج و معرفی نشان ایمنی و سلامت برای واحدهای تولیدی از راه کار اساسی اصلاح الگوی تغذیه برای حفظ و ارتقا سلامت برشمرد.



معاون غذا و دارو دانشگاه، به شیوع پیشرونده بیماری دیابت در کشور تصریح کرد: متاسفانه میزان شیوع دیابت در منطقه کاشان و آران و بیدگل از آمار کشوری شیوع دیابت بالاتر است که این وضعیت تاثیر بسزایی در سلامت و مشکلات مرتبط با آن در جامعه خواهد داشت.



وی یادآور شد: از سوی دیگر شیوع بیماری های قلبی و عروقی که علت 39 درصد مرگ و میر ها را شامل می شود نشان دهنده سبک زندگی نادرست در جامعه می باشد.



وی، با بیان اینکه رژیم های سرشار از  مواد کربوهیدراتی تصفیه شده و قندها منجر به افزایش خطر ابتلا به دیابت می شود، ادامه داد: رژیم غذایی سالم دارای کربوهیدرات های تصفیه نشده و فیبرها نظیر غلات کامل (سبوس دار)، سبزیجات و میوه ها و ریزمغذی ها در این زمینه توصیه می شود.



 دکتر تقی زاده اظهار داشت: کاهش مصرف چربی، نمک، قند و شکر و افزایش فعالیت بدنی به منظور کنترل وزن مهمترین راهکار برای پیشگیری از بروز بیماری های غیر واگیر می باشد.


  • گروه خبری : اخبار معاونت غذا و دارو
  • کد خبر : 38287
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم