1. واکسن دیگر بیماری­ها در پیشگیری از کرونا تأثیری نداشته و هر بیماری احتیاج به واکسن مخصوص به خودش را دارد.اگر امروزه در بعضی از سایت ها ذکر می شود که واکسنی برای کرونا موثر است مستندات علمی هنوز ندارد .          2. سیر جزو خوراکی­هایی است که دارای برخی خواص ضدمیکروبی هستند و هیچ مطالعه­ای اثر ضدکرونایی سیر را تأیید نکرده است، هر چند که مصرف آن مانند بقیه سبزیجات درحد معمول توصیه می گردد .              3. ویروس کرونا حتی در هوای گرم و مرطوب نیز منتقل میشو؛ بنابراین حتی در این نوع از آب و هوا از شست و شوی مرتب دستان و عدم لمس صورت خود غافل نشوید.         4. آنتی­ بیوتیک­ ها برای عفونت­ های باکتریایی مناسب بوده و جهت پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا مؤثر نیستند. از مصرف خودسرانه آن­ها جداً خودداری کنید.         5. بدن بدون توجه به دمای محیط، دمای خود را در محدوده نرمال حفظ میکند؛ بنابراین قرار گرفتن در هوای گرم شما را از ویروس مصون نگه نمی­ دارد.        6.دوش گرفتن روزانه و شستشوی بدن با صابون توصیه می شود،ولی دوش گرفتن با آب بسیار داغ شما را از ویروس مصون نگه نمی­دارد و حتی می­تواند به شما آسیب برساند.         7. کرونا، یک بیماری تنفسی بوده و توسط قطرات بزاق موجود در سطوح و محیط پخش می­شود؛ تاکنون مدارکی مبنی بر انتقال این ویروس توسط نیش زدن حشرات گزارش نشده است .               8. افراد با سنین بالاتر و بیماری­های زمینه­ای در مقابل این ویروس حساس­تر هستند. بنابراین نیاز است که این افراد مراقبت­های بهداشتی را با دقت بیشتری انجام دهند.               9. هنوز هیچ دارویی جهت پیشگیری از این بیماری معرفی نشده است. بهترین راه پیشگیری شست و شوی مداوم دست­ها و خودداری از لمس صورت و رعایت فاصله بین افراد می باشد.                10.   اسکنرهای حرارتی موجود در فرودگاه­ها و جاده­ها تنها افرادی را که علائم بیماری در آن­ها ظهور کرده است شناسایی می­کنند. بین 2 تا 15 روز زمان احتیاج است تا افراد مبتلا دچار تب شوند. از جا به جایی بین شهرها خودداری کنید.

8:56:19 AM 1402 / 05 / 17
 

 

مصرف خودسرانه هیدروکسی کلروکین و عواقب آن

 

 

هیدروکسی کلروکین  دارویی است که به منظور درمان انواع معینی از مالاریا(مالاریای حساس به کلروکین) به کار می‌رود؛ از دیگر کاربردهای این دارو میتوان به درمان روماتیسم مفصلی، لوپوس اریتماتوس، و porphyria cutanea tardaاشاره نمود. این دارو معمولا به شکل قرص خوراکی موجود است.

   با شیوع بیماری کروناویروس (COVID-19) هیدروکسی کلروکین یکی از داروهایی بود که بصورت تجربی جهت درمان این بیملاری مورد آزمایش قرار گرفت. طی یک پژوهش علمی انجام شده برروی پرونده پزشکی ۳۶۸ بیمار، نشان داده شد که ۲۸ درصد بیماران کرونایی تحت تجویز هیدروکسی کلروکین درگذشته‌اند و این در حالی است که آمار مرگ آن دسته از مبتلایان که تحت درمان توسط این دارو قرار نداشتند، تنها ۱۱ درصد بود. این پژوهش هم‌چنین نشان داد که هیدروکسی کلروکینمنجر به کاهش نیاز بیماران به دستگاه کمک تنفسی نشده است..

   از عوارض جانبی این دارو میتوان به اختلالات بینایی (که در صورت پیشرفت پایدار میماند)، سرگیجه، اختلالات خونی، آلوپسی، راش پوستی، تغییر رنگ پوست، حساسیت به نور، کم خونی، سرکوب مغز استخوان، سرکوب کبد، ضعف عضلانی، تهوع خفیف و درد معده (گاها همراه با اسهال خفیف است)، کرامپ شکم، اسهال، مشکلات قلبی، کاهش اشتها، سردرد، حالت تهوع و استفراغ اشاره نمود.

   به علت عوارض جانبی ذکر شده و احتمال بوجود آمدن عوارض جسمی پایدار، توصیه میشود افراد از مصرف خودسرانه این دارو خودداری کنند.

 

دکتر مریم یعقوبی (کارشناس مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم معاونت غذا و دارو کاشان)

   
جشنواره پرتال

انتخاب پرتال برتر