آیا می دانید داروی شما به چه منظور تجویز شده است ؟ آیا از نحوه مصرف صحیح نگهداری، عوارض و تداخلات داروی خود مطلع هستید؟      آیا می دانید در هنگام مسمومیت دارویی یا غذایی چه باید کرد؟         شماره تلفن 1490 مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم کشوری به صورت 24 ساعته آماده پاسخگویی به سؤالات دارویی همشهریان محترم می باشد. همچنین مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم دانشگاه علوم پزشکی کاشان با شماره تلفن 03155579000 در ساعات اداری پاسخگوی سؤالات دارویی شما می باشد                             مرکز اطلاع رسانی دارو و سمومDPIC                                     * برای حفظ سلامت خودمان آنتی بیوتیک را هوشمندانه استفاده کنیم .                                     * متاسفانه آمار ها نشان می دهد که کشور ایران بالاترین رتبه سرانه مصرف دارو در جهان را دارد.

10:35:59 AM 1398 / 03 / 05
 
اخبار معاونت غذا و دارو

توصیه های تغذیه ای در ماه مبارک رمضان

۱- برنامه غذایی در هنگام ماه رمضان نباید نسبت به قبل تفاوت زیادی داشته باشد و در صورت امکان باید ساده باشد.

۲- با توجه به ساعات طولانی گرسنگی توصیه می شود از غذاهایی استفاده شود که دیر هضم هستند مثل حبوبات و غلات .

۳- از خوردن چای زیاد در وعده سحری خودداری کنید چون نوشیدن چای زیاد باعث افزایش دفع ادرار میشود و می تواند تشنگی را در طول روز تشدید کند.

۴- مصرف حلیم به دلیل دارا بودن پروتئین زیاد و دیرهضم بودن آن گزینه مناسبی برای وعده سحری و افطار می باشد.

۵- از مصرف خرما در وعده های غذایی خود غافل نشوید. 

۶- مصرف سالاد و سبزی در وعده سحری برای جلوگیری از احساس گرسنگی توصیه می شود.

۷- برای جلوگیری از خوردن عجله ای غذا در وعده سحری و بروز درد شکم در طول روز سعی کنید زودتر از خواب بیدار شوید.

۸- حداقل ۴۵ دقیقه بین تمام شدن وعده سحری و اذان صبح فاصله بگذارید.

۹- از مصرف قند و شکر زیاد برای جلوگیری از احساس گرسنگی در طول روز خودداری کنید.

۱۰- از آشامیدن آب فراوان در وسط غذا خودداری کنید.

۱۱- مصرف شیر گرم و فرنی یا شیر برنج در هنگام افطار مناسب است.

۱۲- مصرف سوپ و آش به هنگام افطار و سحری می تواند موجب تعادل آب و املاح بدن شود و تشنگی را از شما دور کند.

۱۳- از مصرف غذا های پرحجم و پرچرب در وعده های سحری و افطار خودداری کنید.

۱۴- مصرف سبزی را حتما در هنگام تناول شام در برنامه غذایی خود قرار دهید.

۱۵- بین افطار و وعده شام حداقل ۴۵ دقیقه فاصله بگذارید و از خوردن همزمان این دو وعده به شدت خودداری کنید.

۱۶- برای جلوگیری از احساس تشنگی در طول روز می توانید از شیر کم چرب،دوغ بی نمک و آب میوه استفاده کنید.

۱۷- در هنگام افطار از نوشیدن آب سرد یا در کل مایعات سرد جدا خودداری کنید.

۱۸- برای جلوگیری از ابتلا به قند خون بالا،چاقی و سایر عوارض در مصرف زولبیا و بامیه نهایت احتیاط را داشته باشید.

۱۹-سعی کنید حتی الامکان در افطار از غلات کامل استفاده کنید تا ریز مغذی های موردنیاز بدنتان تامین گردد.

۲۰- مصرف حداقل ۲عدد میوه مانند پرتقال و سیب بین وعده شام و افطار توصیه میشود.

۲۱- مصرف چای ولرم با شکر اندک ،نان و پنیر یکی از بهترین و سبک ترین گزینه ها در وعده افطار می باشد.

۲۲- از دراز کشیدن و خوابیدن بلافاصله پس از خوردن غذا جدا خودداری کنید.

۲۳- رژیم غذایی خود را متعادل نگه دارید.

۲۴- مصرف انواع مغزها و دانه ها را در برنامه خود قرار دهید.

۲۵- اگر مایل به مصرف تخم مرغ هستین توصیه میکنیم که به صورت آب پز و سفت مصرف کنید.

۲۶- هنگام وعده سحری از خوردن غذاهای خشک مثل کوکو،کتلت،کباب گوشت قرمز به منظور جلوگیری از احساس تشنگی در طول روز خودداری کنید.

۲۷- مصرف ماست را نیز وعده سحری و شام در برنامه خود قرار دهید.

۲۸- بین وعده شام و خوابیدن حداقل یک و نیم ساعت فاصله قرار دهید.

 

منبع : گروه آموزشی تغذیه دانشگاه علوم پرشکی و خدمات بهداشتی، درمانی کاشان 

ساعت : 9:34 -  روز  : شنبه  - 21 /  2 / 1398 /  شماره خبر : 30 / تعداد نمايش :77

درج نظر بینندگان نظرات کاربران فایل مرتبط
  درج نظر بينندگان خبر :
  نظرات كاربران:


   

جشنواره پرتال

انتخاب پرتال برتر